آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۶
جامعه
۱۷

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران:نقل و انتقال خودرو بدون سند رسمی ممنوع است

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفت: سردفترانی که خودرو را بدون سند رسمی قبلی نقل و انتقال دهند سلب صلاحیت خواهند شد.

به گزارش ایسنا، احمدعلی سیروس افزود: حدود 45 درصد از معاملات خودرو، معاملات واسطه ای است و واسطه ها و دلال ها میل دارند بدون ثبت رسمی سند و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و فقط با تعویض پلاک، خودروها را خرید و فروش کنند تا هزینه کمتری بپردازند.از این رو گاهی پیش می آید یک خودرو بدون ثبت سند رسمی و فقط با تعویض پلاک، چند دست می چرخد و در نهایت به دست کسی می رسد که برای خرید خودرو، درخواست سند رسمی می کند. در این صورت طبق قانون باید همه مالکان قبلی این خودرو در دفترخانه حاضر شوند تا سند رسمی به شکل قانونی به ثبت برسد.

وی خاطرنشان کرد: یافتن همه این افراد و حاضر شدن آنها در دفترخانه کار آسانی نیست، به همین دلیل برخی از سردفتران بدون رعایت این موضوع و بدون وجود سند رسمی، با وجود شناسنامه خودرو اقدام به تنظیم سند رسمی می کنند که این کار خلاف قانون است و در صورت برخورد با چنین مواردی، سلب صلاحیت این سردفتران را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخواست می کنیم.

سیروس افزود: به دلیل این که 10 درصد حق التحریر دفاتر اسناد رسمی متعلق به کانون سردفتران و دفتریاران است و همچنین مالیات نقل و انتقال و حقوق دولتی هنگام ثبت سند رسمی دریافت می شود، ثبت رسمی نشدن سند هنگام نقل و انتقال خودرو به معنی ضرر مالی برای دولت و کانون سردفتران و حتی خریدار است.