آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۶
جهان
۶

آب پاکی کامرون روی دست اسکاتلندی ها

پس از انتخابات پارلمانی انگلیس و موفقیت چشمگیر حزب ملی اسکاتلند، بسیاری از احتمال برگزاری دوباره همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلستان سخن می گفتند.

حال دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در اولین مصاحبه خود پس از انتخابات، در این زمینه صحبت کرده و آب پاکی روی دست آنها ریخته است.

کامرون که با شبکه 4 خبری انگلیس گفت وگو می کرد در ابتدا در رابطه با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت مطمئن است نتیجه مناسب را در اروپا کسب خواهد کرد.

وی افزود: ابتدا باید مذاکرات از سر گرفته شود و بزودی این کار را انجام خواهیم داد. من با سران کشورهای اروپایی تماس گرفتم و سپس همه پرسی در مورد اتحادیه اروپا را برگزار خواهیم کرد و من مطمئن هستم که نتیجه درست را می گیریم.

در ادامه این شبکه خبری با این سوال که آیا وی آخرین نخست وزیر انگلستان خواهد بود، نظرش در مورد احتمال برگزاری دوباره همه پرسی اسکاتلند را پرسید.

کامرون در پاسخ گفت: مطمئنم که براساس برنامه موجود قدرت و اختیارات بیشتری به اسکاتلند اعطا خواهد شد، اما همه پرسی دیگری در خصوص استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار نخواهد شد.

وی افزود: ما یک همه پرسی داشتیم. مردم اسکاتلند با قاطعیت رای به ماندن به عنوان جزئی از بریتانیا دادند.

کامرون ادامه داد: رفراندوم دومی وجود ندارد. حزب «ملی اسکاتلند» که حامی استقلال از بریتانیا است و در هفته گذشته 56 کرسی از 59 کرسی پارلمان در اسکاتلند را به دست آورده صریحا اعلام کرد به خاطر این دستاوردهای چشمگیر مساله برگزاری رفراندوم دوم در برنامه قرار نمی گیرد.

این سخنان کامرون در حالی گفته می شود که روز یکشنبه نیکولااستروژن، رهبر حزب ملی اسکاتلند و وزیر اول این کشور در گفت وگو با شبکه خبری بی. بی. سی گفت تا 2 سال آینده همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلستان برگزار خواهد شد و تهدید کرد در صورتی که انگلیس با وجود خواسته مردم اسکاتلند اقدام و همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را برگزار کند، اسکاتلند نیز فورا همه پرسی جدایی از بریتانیا را برگزار می کند.