آرشیو چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۵۷
شهرستان ها
۷

معاون وزیر راه و شهرسازی:یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت های فرسوده و تاریخی زندگی می کنند.

محمدسعید ایزدی در ساری افزود: بافت های فرسوده کشور نه تنها سازه ایمن ندارند بلکه هویت تاریخی محلات نیز به شدت دچار معضلات اجتماعی شده است. وی تصریح کرد: 18 میلیون نفر از جمعیت ساکن در بافت های تاریخی و فرسوده کشور با بحران هویت و نبود ایمنی رو به رو هستند.

وی مساحت بافت های فرسوده شهری در کشور را 130 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: به دلیل فرسودگی، سازه های موجود در این بافت ها در برابر حوادث طبیعی مانند باد و تگرگ ضعیف بوده و حتی در برابر زلزله هایی با مقیاس پایین مقاومت ندارند که این شرایط تهدیدی جدی برای جان ساکنان این مناطق محسوب می شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور با بیان این که 21 هزار هکتار از مساحت شهری را بافت های تاریخی و با ارزش تشکیل می دهد، اظهار داشت: طرح تفصیلی بهسازی و مرمت این محلات تاریخی تهیه شده است.

وی با بیان این که 495 شهر دارای 54 هزار هکتار بافت فرسوده هستند، افزود: دولت برای بازسازی و نوسازی این بافت ها تسهیلات پرداخت می کند.

ایزدی به وجود 53 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در 479 شهر اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه بی رویه و غیراصولی شهری در قالب حاشیه نشینی از معضلات جدی شهرها است.

وی به حمایت مالی دولت با پرداخت وام های 300 تا 500 میلیون ریالی برای ترمیم و نوسازی بافت های فرسوده کشور اشاره کرد و گفت: سود تسهیلات بافت های فرسوده 22 درصد است که 9 درصد آن را دولت تقبل می کند.