آرشیو چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۴۳
اقتصاد
۵
بازار

ارزش یورو در برابر دلار بالار فت

گروه اقتصادی|دیروز بازار ارز و طلای داخلی تحت تاثیر نوسان مثبت اونس جهانی و نفت خام تغییر روند دادند. دلار امریکا دیروز دو تومان گران شد و روی 3307 تومان ایستاد تا فاصله خود از کانال 3200 تومانی را کم کند. یورو و پوند هم دیروز با افزایش ارزش همراه شدند.

بالارفتن ارزش یورو و پوند در برابر دلار سبب شد یورو 3731 تومان و پوند 5166 تومان شود. لیر ترکیه هم دیروز با افزایش قیمت به 1247 تومان بازگشت اما درهم امارات تنها بازنده بازار دیروز بود که با 904 تومان بسته شد. این در حالی بود که دیروز نفت خام برنت دریای شمال به 66 دلار و نفت خام امریکا به 60 دلار رسید.

اونس جهانی طلاهم با افزایش تقاضا مواجه شد و به 1195 دلار رسید.

در بازار فلزات اساسی اما روندی منفی حاکم بود و به نظر می رسد این رکود تا پایان هفته آتی ادامه داشته باشد. افزایش ارزش یورو و اونس جهانی دیروز هم نتوانست بازار سکه و طلارا متحول کند و با توجه به کاهش تقاضا، قیمت انواع سکه در بازار داخلی همچنان به سمت پایین حرکت می کند. سکه تمام طرح قدیم و جدید دیروز 928 هزار تومان و 930 هزار و 500 تومان معامله شد. نیم سکه و سکه گرمی هم دیروز تا 472 هزار تومان و 180 هزار تومان کوتاه آمدند ولی ربع سکه روی 265 هزار تومان ایستادگی کرد. بدین ترتیب به نظر می رسد روند روز گذشته تا پایان این هفته بر بازار حکمفرما باشد و قیمت ها همچنان بر همین مدار حرکت کنند. این در حالی است که به نظر می رسد ادامه تقویت ارزش دلار در برابر یورو و نگرانی های بین المللی نسبت به وضعیت بحران بدهی یونان تاثیر زیادی بر افت مجدد قیمت طلاداشته است.

کارشناسان معتقدند که مساله یونان موجب افزایش تقاضای طلادر بازارهای بین المللی نشده است. حتی انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در امریکا نیز تاثیری بر افزایش قیمت طلانداشته است. این مساله نشان می دهد که سرمایه گذاران برای ورود به بازار طلابه شدت محتاط هستند. همچنین پیش بینی می شود که قیمت طلادر کوتاه مدت قادر به شکستن سطح مقاومتی 1200 دلاری نخواهد بود. براساس تحلیل تکنیکال، احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا و تقویت ارزش دلار موجب خواهد شد تا قیمت طلابه زودی به کمتر از 1170 دلار در هر اونس برسد.