آرشیو پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۹
اقتصادی
۶

مبارزه با فساد در پیش فروش مسکن با حساب امانی

وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای هماهنگی مسکن بر تسریع در تدوین آیین نامه های افتتاح حساب امانی با هدف مقابله با فساد مالی در پیش فروش مسکن تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن در خصوص افتتاح حساب امانی پیش فروش مسکن نزد بانک ها، گفت: این نوع حساب، مبحث بسیار مهمی است و وزارت راه و شهرسازی بشدت پیگیر اجرایی شدن آن است.

به گفته وی، وقتی قرار است پیش فروش در بخش ساختمان به صورت اعلان عمومی انجام شود یک ناظر امین نیز مانند آن چیزی که در دنیا رواج دارد باید بر این مساله مالی نظارت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه در این روش باید مفاسد اقتصادی متعدد گذشته در بخش پیش فروش مسکن و ساختمان تکرار نشود، اظهار داشت: در این روش، بانک پیشرفت پروژه را کنترل کرده و به عنوان امانتدار مردم، پول ها را بتدریج در اختیار سازنده یا پیش فروشنده قرار می دهد، یعنی اینکه در پروژه های ساختمانی که به روش اعلان عمومی پیش فروش می شوند وجوه پیش خریداران نزد یک بانک به عنوان ناظر و امین و در قالب حساب امانی نگهداری می شود و براساس توافق میان سازنده و بانک و مطابق با جریان نقدینگی مورد نیاز پروژه، منابع این حساب آزاد می شود و این ساز و کار، امکان مشارکت بانک در فرآیند تامین مالی پروژه از طریق اعطای تسهیلات ساخت یا خرید را نیز تسهیل خواهد کرد. وی با اشاره به نامه رسمی بانک مرکزی در پاسخ استعلام وزارت راه و شهرسازی از نحوه گشایش حساب امانی در بانک ها که تدوین دستورالعمل و آیین نامه های این نوع حساب را به خود بانک ها واگذار کرده است، گفت: ایجاد این نوع حساب اقدام صحیحی است که اگر حتی قانون مصوب مجلس هم نبود، قصد داشتم لایحه آن را نگاشته و برای تصویب به مجلس تقدیم کنم تا فسادهای بزرگ در بخش پیش فروش املاک مسکونی به وقوع نپیوندد.

آخوندی خاطرنشان کرد: وقتی سرمایه گذاری می خواهد هزار واحد مسکونی به صورت پیش فروش بسازد، امکان نظارت بر روند ساخت از سوی همه هزار متقاضی خرید که پول های خود را به سازنده داده اند، وجود ندارد، بنابراین بانک به نمایندگی از مردم روند پیشرفت پروژه را نظارت کرده و براساس پیشرفت فیزیکی آن، بتدریج پول های مردم را به پیش فروشنده می دهد.