آرشیو یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۵۹
اقتصادی
۴

گزارش دولت به مجلس نشان داد:کاهش 20 درصدی صادرات غیرنفتی

طبق گزارش رسمی بانک مرکزی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حجم صادرات غیرنفتی در فروردین سال 94 نسبت به فروردین 93 معادل 20 درصد کاهش داشته است.

به گزارش تسنیم، بررسی آخرین وضعیت صادرات غیرنفتی کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کل گمرک ایران، رئیس اتاق بازرگانی ایران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر دست اندرکاران موضوع طی هفته گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام شد.

حسین علی حاجی در تشریح جزئیات این جلسه گفت: ابتدا گزارشی از آخرین وضعیت صادرات غیرنفتی کشور توسط رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل گمرک ارائه شد که بر اساس آن در مجموع در سال 93 نسبت به سال 92 میزان صادرات در این بخش 19 درصد رشد داشته است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه صادرات غیرنفتی با لحاظ میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شده گفت: بر اساس گزارش رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی و دولت نسبت به صادرات غیرنفتی در فروردین 94 نسبت به فروردین 93 معادل 20 درصد کاهش یافته است.

وی در پاسخ به اینکه علت کاهش میزان صادرات غیرنفتی در فروردین ماه چه بوده تصریح کرد: مسئولان دولتی حاضر در جلسه علت کاهش صادرات این بخش را تعطیلات اعلام کردند! در حالی که سال قبل هم همین تعطیلات وجود داشت ولی حجم صادرات غیرنفتی کم نشده بود.حاجی اضافه کرد: همچنین طبق گزارشی که بانک مرکزی به صورت رسمی ارائه داد میزان صادرات غیرنفتی طی سال های 79 تا 93 نشان می دهد هر ساله صادرات این بخش رو به رشد بوده و در سال 90 به اوج خود رسیده البته این میزان در سال های 91 و 92 کم ولی در سال 93 مجدد تقویت شده است. نماینده مردم شاهین شهر در مجلس همچنین گفت: بیش از 90 درصد صادرات غیرنفتی به کشورهای آسیایی و تنها پنج درصد به کشورهای اروپایی انجام شده است.