آرشیو سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۱
جهان
۶

برکناری وزیر کشور و فرماندهان ارشد امنیتی اردن

بعد از فعالیت های اخیر عناصر وابسته به گروهک تروریستی داعش در اردن و تنش در استان معان، وزیر کشور و 2 نفر از فرماندهان ارشد این کشور برکنار شدند.

بنا به گزارش منابع بلندپایه اردنی، چالش های امنیتی اخیر در اردن دلیل اصلی برکناری وزیر کشور و تعدادی از فرماندهان امنیتی این کشور بوده است.

بر همین اساس، شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد، عبدالله نسور، نخست وزیر اردن یکشنبه شب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، حسین المجالی، وزیر کشور اردن استعفا کرده است.

توفیق الطوالبه، فرمانده کل امنیت عمومی و احمد السویلمین، فرمانده نیروهای گارد از دیگر مقامات ارشد این کشور بودند که به صورت اجباری بازنشسته شدند.

رسانه های اردنی گزارش داده اند معاون مدیرکل امنیتی دولت اردن و معاون مدیر نیروی انتظامی این کشور، جانشین فرماندهان اخراجی شده اند. هنوز جانشینی برای وزیر کشور تعیین نشده است.

در بیانیه دولت اردن آمده است: قبول استعفای المجالی به دلیل تمایل پادشاه اردن به تحکیم حاکمیت قانون و عدم سهل انگاری در برخورد با افرادی صورت گرفته که به کشور و نهادهای دولت لطمه می زنند.

ریشه و علت اصلی این تغییرات به ناامنی های اخیر در استان معان در جنوب اردن بازمی گردد. حدود یک ماه پیش بود که رسانه های اردنی اعلام کردند یکی از خودروهای سازمان اطلاعات این کشور به دست گروه های مسلح ربوده شده است. چند روز بعد تصویر این خودرو در حالی که پرچم سیاه داعش بر فراز آن بود، در رسانه های وابسته به تروریست ها منتشر شد. به دنبال این اتفاقات، عبدالله دوم، پادشاه اردن نشستی محرمانه با فرماندهان و وزیر کشور برگزار کرد و به آنها مهلت داد عاملان این اتفاق را بسرعت بازداشت کنند، اما با گذشت حدود یک ماه هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد. البته بحث حضور تروریست های داعش در استان معان موضوعی است که از ماه ها پیش در رسانه های این کشور مطرح می شود. پیشتر گزارش هایی مبنی بر این وجود داشت که بر فراز خانه هایی در این منطقه، پرچم سیاه رنگ داعش دیده شده است.