آرشیو یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۵
صفحه آخر
۱۲

تظاهرات گسترده مردم قطیف در اعتراض به انفجار تروریستی مسجد امام علی(ع)

مردم شهر قطیف عربستان با برگزاری تظاهرات گسترده انفجار تروریستی در مسجد امام علی (ع) را محکوم کردند.

انفجار روز جمعه گذشته در مسجد امام علی (ع) که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت خشم شیعیان عربستان را برانگیخته و آنها را به صورت یکپارچه به خیابان ها کشانده است.

شیعیان عربستان دیروز با برگزاری تظاهراتی گسترده در شهر قطیف این انفجار را محکوم کردند. مردم استان «الشرقیه» روز جمعه نیز با برگزاری تظاهرات، ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی در مسجد امام علی(ع)، حکومت سعودی را مسئول ناامنی دانستند و بر لزوم محاکمه عاملان اقدامات تحریک آمیز برای ایجاد فتنه انگیزی طائفه ای تاکید کردند.

تظاهرات کنندگان تاکید کردند که تروریسم هرگز عزم اهالی منطقه و خواست آنها برای برگزاری شعائر دینی خود را در هم نخواهد شکست. «شیخ عبدالکریم الحبیل» عالم دینی عربستانی نیز نظام حاکم در عربستان را مسئول انفجارهای تروریستی دانست که علیه اهالی منطقه الشرقیه روی می دهد. وی در جریان بازدید از مسجد «القدیح» خواستار تشکیل کمیته های مردمی برای محافظت از منطقه در برابر تکفیری ها شد.

جمعه شب نیز خیابان های مناطق مختلف در شهر شیعه نشین «قطیف» در شرق عربستان سعودی شاهد برپایی تظاهرات بود.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با سردادن شعار «هیهات منا الذله» تاکید داشتند باید با عوامل چنین اقدامات غیرانسانی علیه شیعیان برخورد شود. مسجد امام علی (ع) در شهرک القدیح در منطقه قطیف روز جمعه شاهد انفجاری انتحاری علیه نمازگزاران بود که به شهادت 21 نفر و زخمی شدن 131 تن منجر شد.

واکنش های جهانی

از سوی دیگر این حمله تروریستی با موجی از محکومیت های بین المللی همراه شده است.

جنبش انصارالله یمن با محکوم کردن این انفجار تروریستی تاکید کرد: «تفکر تکفیری که نظام عربستان و ایادی آنها آن را پایه گذاری کرده اند زمینه را برای انجام این گونه اعمال جنایتکارانه فراهم می کند.» مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق نیز با صدور بیانیه ای این حمله تروریستی را محکوم کرد.

سخنگوی سازمان ملل نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «دبیر کل سازمان ملل تاکید دارد که چنین حملاتی در اماکن عبادتی بسیار انزجارآور است و درگیری های فرقه ای را تشدید می کند.»

وزارت خارجه ایران، دولت های انگلیس، آمریکا، لبنان، کویت، پاکستان، تونس، شورای همکاری خلیج فارس، سازمان همکاری اسلامی و مقاومت اسلامی لبنان نیز هر کدام با صدور بیانیه هایی انفجار تروریستی علیه شیعیان عربستان را محکوم کردند.