آرشیو یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

رکود در بازار مسکن و اشتغال به اسم کنترل نقدینگی

«تولید هر واحد مسکن 150 شغل مستقیم و هزار شغل غیرمستقیم تولید می کند اما رکود بازار مسکن موجب رکود اشتغال در این زمینه شده است.»

این تحلیل را سایت خبر آن لاین- از سایت های حامی دولت- در حالی منتشر کرد که دستگاه های مسئول در دولت با ادعای ایجاد نقدینگی و تورم، موجب رکود در تولید مسکن و از جمله پروژه مسکن مهر شدند. خبر آن لاین با اشاره به انتشار خبر افزایش تسهیلات بانکی برای خرید مسکن نوشت: این تسهیلات دردی دوا نمی کند.

این سایت نوشت: رکود، بازار مسکن را به کسادی کشانده و برای سرمایه گذاری ناامن کرده و این اتفاق در حالی رخ داده است که رونق این بازار تاثیر مثبتی نیز در ایجاد اشتغال دارد و هر مسکن متوسط 150 شغل مستقیم و هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می کند. علل رکود مسکن از زوایای مختلفی قابل بررسی است، اما به هر حال میزان سازندگان مسکن و تقاضای ورود به این بازار برای سرمایه گذاری با سردی مواجه شده است.

این گزارش می افزاید: توقف خرید و فروش در مسکن سرمایه ها را به سمت بانک ها برد و سرمایه گذاران نیز به دلیل سودده بودن بانک ها و نبود ریسک خواب سرمایه و همچنین نیاز نداشتن به انتظار طولانی از این روند راضی هستند. خریداران نیز دست خالی با افزایش چشمگیر قیمت مسکن مواجه شده اند و گذشت از زمانی که می توانستند با اندکی پس انداز و وام مسکن چند میلیونی سقفی بالای سر داشته باشند. این مسائل با برهم زدن شرایط، رکود را در یکی از پرمنفعت ترین فعالیت های اقتصادی کشور رقم زد.

یادآور می شود بخشی از دلایل ایجاد رکود در بازار، اراده یک سویه دولت برای پایین نشان دادن نرخ تورم- البته بدون رونق تولید- است.