آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۶
شهرستان ها
۷

قائم مقام سازمان جنگل ها:ساخت جاده در جنگل ابر مردود است

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ساخت جاده در جنگل ابر ازنظر این سازمان کاملا مردود است.

ناصر مقدسی در گرگان افزود: مطابق بررسی ها و از نظر علمی اجرای این جاده مورد تایید نیست زیرا منطقه جنگل ابر در استان های گلستان و سمنان از تنوع زیستی خاصی برخوردار است.وی تاکید کرد: در این نقطه درختان ممنوع القطعی وجود دارد که ممنوعیت قطع آن نه تنها مربوط به منطقه بلکه در همه مناطق کشور براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است.وی ادامه داد: مجلس قانون حفاظت از گونه های نادر جنگلی را تصویب کرده و درختان منطقه جنگل ابر نیز مشمول این مصوبه هستند.

مقدسی گفت: در ماه های گذشته نیز شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، منطقه جنگل ابر را جزء مناطق حفاظت شده به تصویب رساند که با این مصوبه عملا دیگر نمی توان هیچ کاری در این زمینه انجام داد. وی درمورد خروج جاده ترانزیتی از جنگل ملی گلستان نیز گفت: این جاده نه تنها برای گیاهان که حتی برای جانوران آسیب رسان است و باید تلاش شود تا جاده از جنگل گلستان خارج شود.

جنگل ابر قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی با گونه های گیاهی و جانوری نادر با 35 هزار هکتار وسعت است.

این منطقه در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای آن را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

در این جنگل ابرها آن قدر به درخت ها نزدیک اند که به نظر می رسد جنگل برروی ابرها سوار است و می توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران و حتی جهان محسوب می شود. این جنگل یکصد و چهاردهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.