آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۶
شهرستان ها
۷

گلایه استاندار اصفهان از تاخیر در اجرای طرح بهشت آباد

استاندار اصفهان از عدم تصمیم گیری وزیر نیرو نسبت به مصوبه شورای عالی آب و طرح سد و تونل بهشت آباد اظهار گلایه کرد و گفت: تاخیر در اجرای این طرح حیاتی تامین آب آشامیدنی 3 استان را با مشکل جدی مواجه می کند.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه از عدم تعیین تکلیف طرح سد و تونل بهشت آباد یک سال و 3 ماه می گذرد، اظهار کرد: این طرح مصوب ملی است و اعتبار آن در بودجه سالانه لحاظ شده و طرح کاملا قانونی بوده و دارای اعتبار مصوب و مهندسی شده و تصویب مراجع ذی ربط است.

وی با اشاره به اینکه احداث این طرح تنها مربوط به استان اصفهان نبوده، بلکه یک طرح ملی برای انتقال آب سرچشمه به فلات مرکزی است، افزود: این پروژه آب آشامیدنی مورد نیاز 3 استان اصفهان، یزد و کرمان را تامین می کند.

زرگرپور تصریح کرد: در طرح بهشت آباد، 250 میلیون مترمکعب آب به اصفهان، 180 میلیون مترمکعب آب به استان کرمان و 150 میلیون مترمکعب آب به استان یزد انتقال پیدا می کند.

وی ادامه داد: اجرای هرچه سریع تر و اختصاص سهم آب آشامیدنی موردنیاز این 3 استان به تصویب شورای عالی آب رسیده اما هنوز تصمینی در این زمینه گرفته نشده است.

زرگرپور گفت: با احداث این سد و تونل، 580 میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی انتقال می یابد و آب آشامیدنی مورد نیاز سه استان تامین می شود.

وی ادامه داد: سابقه این طرح از زمان آغاز بحث های مطالعاتی، فاز یک، 2 و عقد قرارداد با پیمانکار به بیش از 12 سال می رسد و تمام مراحل آن قانونی و توسط وزارت نیرو پیگیری و توسط 6 مشاور ایرانی و خارجی بررسی شده است.

استاندار اصفهان بیان کرد: در دولت بحث جدیدی درخصوص طرح بهشت آباد مطرح شده که مبنی بر انتقال آب از طریق لوله به جای تونل 60 کیلومتری بوده که در طرح اولیه پس از احداث تونل، آب در یک سامانه تقسیم به 3 استان یزد، اصفهان و کرمان می شود و هیچ ارتباطی با رودخانه زاینده رود ندارد.