آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۷
رویداد
۲

بازندگان شکست اجلاس «ان پی تی» به روایت بعیدی نژاد

حمید بعیدی نژاد، مدیرکل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در مطلبی با عنوان «کنفرانس ان پی تی؛ شکست چه کسی؟ شکست چه چیزی؟» با اشاره به تلاش های ایران برای رسیدن به تفاهمات میان اعضا و کارشکنی برخی کشورهای حاضر در این نشست در نرسیدن به نتیجه مطلوب در این اجلاس اشاره داشت و نوشت: «کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نقش تعیین کننده ای در تدوین سند نهایی داشتند و از طریق ایران اعلام کردند که آماده بودند با سند پیشنهادی که به عنوان یک مجموعه حداقلی که می توانست در این پنج سال حرکتی رو به جلو باشد، موافقت کنند. گروه کشورهای غربی پیش رو از جمله اتریش، سوئیس، هلند، سوئد، ایرلند و ژاپن در کنار اعضای عدم تعهد درخصوص شناسایی اصول مهم گفتمان جدید و تاکید بر ابعاد غیر انسانی استفاده از سلاح های هسته ای و بر ضرورت اتخاذ اقدامات عملی و عینی اقدامات موثری انجام دادند. فرانسه، روسیه و چین هم کشورهایی بودند که ترجیح آنها قطعا عدم تصویب بخش خلع سلاح سند پیشنهادی رئیس اجلاس بود.»

بعیدی نژاد در ادامه یادآور شد: «امریکا و انگلیس بازنده اصلی بودند. آنها هم در مقابل حرکت منسجم عدم تعهد و گروه پیش رو غرب خیلی سختی ها کشیدند ولی با دشواری و برای آنکه مجبور نباشند در برابر اراده جمع وسیعی از کشورهای جهان قرار گیرند، تن به تعهداتی دادند که برای آنها آسان نبود. آنها چهار هفته سخت را تجربه کردند و فقط برای مخالفت نکردن با سند پیشنهادی تعهدات مهمی را پذیرفتند. ولی در نهایت اسرائیل آنها را مجبور به این کرد که در برابر اراده جمع وسیعی از کشورهای عضو معاهده بایستند، آن هم در مخالفت با موضوع خاورمیانه که به عنوان دو کشور بانی قطعنامه ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه متعهد به اجرای موثر آن هستند. در این میان کانادا در این چند سال نقش یک کشور گوش به مواضع اسرائیل را پیدا کرده است و به همین دلیل تمامی نقش گذشته خود را از دست داده است.»

مقام دیپلماتیک کشورمان در نهایت اسرائیل را به عنوان بازنده اصلی معرفی و تصریح کرد: «بازنده بودن اسرائیل نیاز چندانی به اثبات ندارد. آنها منزوی ترین در خاورمیانه هستند و کسی جز امریکا و انگلیس حاضر نیست سرنوشت خود را با آنها گره بزند.»