آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۷
زندگی
۱۳
نسخه

آن روی سکه مراقبه

آرین خاقانی

تکنیکی که انجام آن به افراد پراسترس و مضطرب پیشنهاد می شود، بی عارضه نیست. مدیتیشن یا مراقبه ذهن از جمله روش های آرامش بخشی است که به تقویت ذهن کمک کرده و سال ها است که انجام آن به افراد مبتلابه نقص توجه و مبتلایان به اختلالات اضطرابی پیشنهاد می شود.

با این حال جدیدترین پژوهش های انجام گرفته خبر از عوارض تکنیک های مراقبه بر گروهی از افراد می دهد. در این پژوهش مشخص شد، 60 درصد از افرادی که بخش وسیعی از زمان شان را به انجام تکنیک های مدیتیشن اختصاص می دهند، دستاوردهای منفی این روش ها از جمله ابتلابه مشکلات روانی مانند افسردگی و مانیا را تجربه می کنند.

مهم ترین دستاورد مراقبه و ذهن آگاهی، استرس زدایی و کاهش تاثیرات تنش زای محیطی بر افراد مستعد است، اما این پژوهش ها نشان می دهد قرار گرفتن تحت درمان های طولانی مدت با تکنیک های مراقبه، توهم و هذیان احتمال ایجاد فاز مانیا و افسردگی را افزایش می دهد.

همچنین بیش از نیمی از افرادی که بیش از یک سال و به طور مداوم سه بار در هفته تحت درمان های مراقبه قرار گرفته اند، احساسات منفی مانند ترس و گیجی و خیال پردازی و رویا بافی را تجربه کرده اند.

از طرف دیگر دور شدن از عمل گرایی و روی آوردن به خوشبینی یا بدبینی بیش از حد از دیگر تبعاتی است که روی آوردن بیش از حد به تکنیک های مراقبه به دنبال دارد. محققان استفاده دوره ای از تکنیک های مراقبه و محدود کردن این فعالیت ها به دو یا سه جلسه در ماه را روشی برای کنترل بروز عوارض مراقبه می دانند.