آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۷
سلامت و زیبایی
۱۵

ترس از بارداری در مبتلایان به ام اس

طیف وسیعی از بیماران مبتلابه ام اس در سنین 20 تا 40 سالگی قرار دارند. از آنجایی که این سنین بهترین زمان باروری است، همواره این سوال مطرح می شود که آیا مبتلایان به ام اس برای ازدواج و بچه دار شدن منعی دارند یا خیر؟

دکتر نسترن مجدی نسب فوق تخصص بیماری های مغز و اعصاب در گفت و گو با «ایران» می گوید: مبتلایان به ام اس برای ازدواج منعی ندارند، اما از آنجایی که نقش ژنتیک در ابتلابه این بیماری ثابت شده است با ازدواج دو فرد مبتلابه ام اس با یکدیگر، احتمال خطر ابتلای فرزندان شان به این بیماری هم بالامی رود.

این در حالی است که در صورت ازدواج یک فرد مبتلابا یک فرد سالم شانس ابتلای فرزندان به ام اس به 5 تا 10 درصد کاهش می یابد. این احتمال پایین است و منعی برای داشتن فرزند ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور می گوید: با توجه به اینکه این بیماری در دوران جوانی یعنی بهترین دوران زندگی انسان، اتفاق می افتد، پذیرفتن بیماری و شیوه برخورد با آن بسیار اهمیت دارد.

به همین دلیل توصیه می شود این دسته از بیماران، داروهای خود را به موقع و مطابق دستور پزشک استفاده کنند و با برنامه ریزی درمانی مناسب و برنامه های توانبخشی، پرهیز از استعمال سیگار و مصرف نکردن غذاهای مانده و کنسرو شده، به بازتوانی خود پرداخته و زندگی شان را از سر بگیرند.