آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۲
جهان
۶

درخواست افزایش کمک نظامی به عراق

بی پاسخ ماندن استمدادهای نظامی دولت عراق از امریکا و پیشروی گروه تروریستی داعش در این کشور، موجب طرح انتقادهایی علیه کاخ سفید شده است. رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش و دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما می گوید با وجود حمایت از بسیاری از تاکتیک های امریکا در عراق، معتقد است کمک نظامی به عراق باید افزایش یافته و قوانین مشارکت نیروهای امریکا در عراق نیز باید تغییر کند.

البته او تاکید داشت نمی توان مطمئن بود که این اقدامات کاملاموثر خواهند بود چرا که وضعیت بسیار دشوار و بی ثبات است. گیتس در مصاحبه ای درباره استراتژی کنونی امریکا گفت: فکر می کنم استراتژی اوباما درست است که پیش از کمک بیشتر به نیروهای عراقی خواستار تغییر سیاسی، برکناری نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق و انتصاب حیدرعبادی به جای او شد. البته عبادی نیز با چالش های خودش مواجه است. او افزود: «همچنین فکر می کنم اوباما در گفتن اینکه نیروی زمینی در عراق باید نیروهای عرب یا کرد باشند نه امریکایی یا غربی، حق داشت.»

اما گیتس تاکید کرد: «فکر می کنم بمب گذاری انتحاری در مسجد شیعیان در عربستان سعودی که دست کم 19 کشته برجای گذاشت ثابت می کند که تروریست های داعش توانایی دسترسی به بخش های مختلف منطقه و همچنین تقویت مواضع شان در سوریه و استان انبار عراق را دارند. مشخصا آنها نیروهای جدیدی را از سراسر منطقه وجهان به خدمت می گیرند و جای تعجب ندارد که می توانند چنین حمله استثنایی انجام دهند.»