آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۸
اقتصادی
۴

شرکت دخانیات اعلام کرد:افزایش 53 درصدی تولید سیگار در ایران

شرکت دخانیات ایران اعلام کرد: یک میلیارد و 765 میلیون نخ سیگار در دو ماهه نخست امسال تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 53 درصد افزایش داشته است.

شرکت دخانیات افزود: قرار است برای امسال تولیدات خود را به حدود 15 میلیارد نخ برساند.

این شرکت همچنین اعلام کرد استفاده از ظرفیت های قابل بهره برداری در خطوط تولید نیز از افزایش قابل ملاحظه ای برخوردار خواهد شد و از 21 درصد در پارسال به 38 درصد در امسال افزایش خواهد یافت.

شرکت دخانیات که در ماه های پایانی پارسال شاهد تغییر مدیریت بوده است، این افزایش تولید را بیانگر برنامه ریزی و هدف گذاری موثر شرکت در سال جاری دانسته است.

درعین حال شرکت دخانیات از برنامه خود برای افزایش چشمگیر تولید سیگار در امسال خبر داده است که با توجه به کاهش تولید این شرکت در پارسال تا حدودی می توان کمبود سیگار داخلی در کشور را جبران کند.

براساس آمار شرکت دخانیات ایران، این شرکت پارسال با کاهش شدید تولیدات مواجه شد و تولیدات سیگار در این شرکت به حدود 9میلیارد نخ در این سال رسید که سرپرست این شرکت دلیل این کاهش را واردات بی رویه، افزایش قاچاق و در عین حال شرایط نابرابر رقابتی شرکت دخانیات با سیگارهای وارداتی دانسته است.

شهبازی این را هم گفته بود که شرکت دخانیات به دلیل ساختار قدیمی، نیروی انسانی بیش از نیاز، شرایط نابرابر و قیمت تمام شده بالابه هیچ وجه امکان رقابت با بخش داخلی و خارجی را ندارد.

با این حال با توجه به برنامه ریزی ها قرار است تولید انواع سیگار در این شرکت در امسال به حدود 15 میلیارد نخ افزایش یابد که در این صورت تولیدات دخانیات در مقایسه با پارسال رشد 66 درصدی خواهد داشت.

شهبازی این را هم گفته بود که در صورت استفاده از کل ظرفیت شرکت دخانیات، این شرکت می تواند حدود 50 تا 60 درصد از کل نیاز داخلی را تامین کند. به این ترتیب به نظر می رسد که با افزایش تولید دخانیات در کشور، در صورت برنامه ریزی مناسب در بلندمدت بتوان دروازه های کشور را روی سیگارهای قاچاق بست.