آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۳۱۰
سیاست
۶

روایت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از جلسه رهروان و باهنر: دوباره وقت رای دادن می رسد

رای غلامرضا تاجگردون سال گذشته در کمیسیون رهروان با باهنر یکی شد و وی به دلایلی، به نفع آقای باهنر کنار کشید، اما حالاکه باهنر دوباره بر کرسی نایب رئیسی تکیه کرده است، کماکان نگرانی از رفتارهای دوگانه سیاسی او در مجلس احساس می شود. در واپسین روز رای گیری، رهروانی ها باهنر را به جمع شان دعوت و با او اتمام حجت کردند؛ اتمام حجتی که معلوم نیست چه میزان اثرگذار باشد. رهروانی ها از چرخش باهنر به چپ و راست گله مندند و تاجگردون در گفت وگو با «شرق» از دلایل این گلایه ها می گوید.

تحلیل شما از انتخابات هیات رئیسه چیست؟

تغییر خاصی اتفاق نیفتاد؛ دستغیب به جای سبحانی نیا و مصری به‎جای نعمتی آمد که هم فراکسیونی به شمار می آیند و خیلی تغییر محسوسی نبود. وزن فراکسیونی اینها یکی است.

بالاخره ائتلافی بین حداد و لاریجانی اتفاق افتاد؟

خیر.

پس چطور یک باره رهروانی ها به گزینه باهنر رسیدند؟

انتخاب باهنر با تدبیر اینکه رای آوری او در صحن بیشتر خواهد بود، انجام شد. به این جمع بندی رسیدیم که کسی در فراکسیون کاندیدا نشود، البته اگر نادران می آمد، حتی مستقل، امکان رای آوردنش بالابود.

خب همین ها نشان از توافق نانوشته لاریجانی و حداد نیست؟

هیچ توافق بین فراکسیونی ای صورت نگرفت، حتی در جلسه صبح گاه دیروز هم چنین حرفی به میان نیامد. این درست است که شورای مرکزی موافق باهنر نبودند؛ در جلسه ای با حضور شخص ایشان نقدهای صریحی از عملکرد سیاسی باهنر مطرح شد. باهنر هم صحبت کرد، نماینده ها نقدها و مشکلات را گفتند.

محور این نقدها چه بود؟

بالاخره برخی از رفتارهای چپ و راست رفتن باهنر نگران بودند. باهنر آدم سیاسی ای است و خیلی هم نمی شود از او انتظار داشت، اما گله ها زیاد بود. برخی می گفتند باهنر بین دوست و غیردوست تفاوت قائل نمی شود و برخی دیگر از رفتارهای او و موضع گیری های سیاسی اش در برخی بزنگاه ها، گله داشتند.

باهنر نقدها را قبول کرد؟

اذعان داشت که باید این را رعایت کند.

باهنری که حالااز هر دو طیف رای آورده است، به این جلسه و نقدهای مطرح شده متعهد خواهد ماند؟

دنیا کوچک است و دوباره وقت رای دادن می رسد، حالااین مجلس نه، مجلس بعد.