آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۳۱۰
سیاست
۷

رسیدگی به پرونده زنجانی در کدام دادگاه

مهدی دواتگری ( نماینده مجلس)

صدور کیفرخواست برای بابک زنجانی اتفاق مثبتی در روال رسیدگی به این پرونده قضائی بود، اما نکاتی مبهم مانده که امیدواریم مسئولان قضائی در جلسه های آتی درباره آن اطلاع رسانی کنند. ابتدا باید روال بررسی پرونده تا رسیدن به مرحله صدور کیفرخواست را شرح دهم، پرونده در دادسرا مطرح می شود و تحقیق مقدماتی توسط بازپرس پرونده صورت می گیرد و وقتی تحقیق مقدماتی انجام شد، بازپرس قرار مجرمیت صادر می کند. این مرحله، یعنی از نظر بازپرس این جرم واقع شده و با صدور قرار مجرمیت پرونده را نزد دادستان می فرستد. دادستان اگر دلایل بازپرس را بپذیرد برای صدور کیفرخواست اقدام خواهد کرد، بنابراین صدور کیفرخواست بابک زنجانی، یعنی تحقیق مقدماتی از نظر دادسرا و مدعی العموم به پایان رسیده و متهم مجرم تشحیص داده شده و از دادگاه تقاضای رسیدگی به کیفر شده است. در دادگاه هم طبیعی است که با توجه به مفاد کیفرخواست، طبق آیین دادرسی، وقت رسیدگی به پرونده مشخص شده و بررسی را انجام داده و متهم و نماینده دادستان حضور یافته و حکم نهایی در دادگاه داده شود.

اما نکته ای که هنوز مشخص نشده این است که پرونده بابک زنجانی بناست در کدام دادگاه بررسی شود. در شرایط کنونی سه مرجع می تواند محل رسیدگی به این پرونده باشد.

در مرحله نخست اگر بحث جرائم اعدام و رجم در کار باشد پرونده در دادگاه کیفری استان و با حضور پنج قاضی بررسی خواهد شد.، اما اگر مسئله اقدام علیه امنیت ملی بوده و مجازات آن محاربه باشد، دادگاه انقلاب به این پرونده رسیدگی خواهد کرد و اگر غیر از این دو مورد باشد، پرونده در دادگاه عمومی رسیدگی می شود، بنابراین بر این باورم که مفاد کیفرخواست مشخص می کند به این پرونده در کدام دادگاه رسیدگی خواهد شد و این را باید سخنگوی قوه قضائیه در جلسه های آتی مشخص کند، اما در جایگاه نماینده ای که سال ها در کار قضاوت بوده ام، پیش بینی می کنم بررسی پرونده زنجانی در دادگاه انقلاب دنبال خواهد شد.