آرشیو پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۹
جامعه
۱۷

هشدار وزارت بهداشت در زمینه ورود میوه های قاچاق

مدیر کل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو گفت: تعدادی از نمونه های دریافتی پرتقال، لیموترش و سیب قاچاق که توسط تعزیرات حکومتی توقیف شده مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته که متاسفانه میزان آفت کش های آن بیش از حد مجاز استانداردهای ملی ایران است و این آفت کش ها می تواند اثرات مضری را بر سلامت مصرف کننده ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، حسین رستگار افزود: حجم بالایی از مرکبات و میوه ها به صورت قاچاق وارد کشور شده است که از جنبه سلامت هیچگونه نظارت و کنترلی به علت ورود از مبادی غیرمجاز وجود ندارد. سازمان های نظارتی نیز برای نظارت بر این کالاها دسترسی به منابع تولید و وارد کننده ندارند.

وی تاکید کرد: در بسیاری از آنها نیز به علت نامشخص بودن شرکت یا شخص وارد کننده امکان برخورد قانونی وجود ندارد و تنها در سطح عرضه می توان نظارت های متناوبی را از سوی سیستم های نظارتی و کنترلی انجام داد.

رستگار خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده نیازمندی به برنامه ریزی جدی و نظارت بر ورود و مقابله با کالاهای قاچاق توسط سازمان های ذی ربط است. مدیر کل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: کالاهای قاچاق غیر از تهدید جدی سلامت جامعه آسیب های جبران ناپذیری بر تولید داخلی که از شاخصه های اقتصاد مقاومتی بوده را نیز وارد می کند و ورود مرکبات و میوه های با سموم بیش از حد مجاز نشانه ای از صدمه بر سلامت مصرف کننده و از طرفی دیگر صدمه بر تولید داخلی است.