آرشیو شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۶
اقتصاد
۴

زیر ذره بین اقتصاد

مسوول شناسایی لیزینگ های متخلف نیستیم

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: مسوول شناسایی لیزینگ های متخلف نیستیم و این موضوع برعهده نیروی انتظامی است. حمید تهرانفر گفت: اسامی شرکت های مجاز لیزینگ روی سایت بانک مرکزی منتشر شده است. بانک مرکزی از وجود همه شرکت های لیزینگ غیرمجاز اطلاعی ندارد و در نتیجه نظارتی نیز نمی تواند بر این شرکت ها داشته باشد.

توضیحات وزیر نیرو درباره حواشی سد گتوند

وزیر نیرو درباره مسائل مطرح شده و مشکلاتی که سد گتوند در خوزستان به وجود آورده است، گفت: تصمیم گیری درباره سد گتوند فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی و مشکلاتی که اکنون در این سد دیده می شود، مربوط به مخازن آن و گنبد نمکی موجود در آن است اما مجموع مزایا و فواید این سد تصمیم گیری ها را به این سمت هدایت کرد که این سد اجرا شود. حمیدرضا چیت چیان افزود: با توجه به مطالعات وزارت نیرو، گنبدهای نمکی در لایه تحتانی سد قابل حل است و در حال حاضر وزارت نیرو به خروج آب شور این سد از کف دریاچه اقدام کرده است. وی گفت: برخی کارشناسان نظرات متفاوتی درباره این سد ارایه داده اند اما دولت یازدهم به این نتیجه رسید که مشکل سد توسط وزارت نیرو و با همکاری دانشگاه تهران و چندین سازمان دیگر مورد بررسی قرار گیرد و هم اکنون در حال بررسی مشکلات سد هستیم که به زودی نتایج آن اعلام می شود.

افزایش واقعی قیمت گاز زیر 10 درصد است

معاون وزیر نفت تاکید کرد با تعدیل عوارض پرداختی از سوی مشترکان، در واقع قیمت گاز در دور جدید کمتر از 10 درصد افزایش داشته است. حمیدرضا عراقی به ایسنا گفت: در سال 1393 مشترکان گاز به ازای هر متر مکعب گاز 13 تومان عوارض پرداخت می کردند، در واقع متوسط قیمت گاز در سال گذشته 80 تومان بود که با احتساب 13 تومان عوارض، قیمت هر مترمکعب گاز 93 تومان تمام می شد. وی در ادامه با بیان اینکه در سال 94 نرخ عوارض به 10 درصد قیمت گاز کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: با احتساب افزایش 15 درصدی، قیمت گاز 80 تومانی در سال 1393 و همچنین احتساب عوارض 10 درصدی، قیمت گاز در سال جاری به ازای هر متر مکعب حدود 100 تومان است.