آرشیو شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۸۰
شهرستان ها
۷

کشف اجاق های دوران پارینه سنگی در کرمانشاه

کاوش مشترک دانشگاه توبینگن آلمان و پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در اشکفت رازآور استان کرمانشاه به کشف اجاق های دوران پارینه سنگی میانی و نوین انجامید.

کرمانشاه- خبرنگار کیهان:سرپرست ایرانی هیئت کاوش و پژوهش در اشکفت رازآور استان کرمانشاه با اعلام این خبر تصریح کرد: در چارچوب طرح پژوهش های باستان شناسی پارینه سنگی مشترک میان دانشکده مطالعات پیش از تاریخ توبینگن آلمان و پژوهشکده باستان شناسی کشور، کار گمانه زنی و نجات بخشی لایه های باستانی در اشکفت رازآور در استان کرمانشاه آغاز شد.

سامان حیدری گوران افزود: کاوش در اشکفت رازآور در قالب یک طرح بلندمدت بازسازی زندگی جوامع پیش از تاریخ در یکی از کلیدی ترین مناطق فلات ایران به منظور کشف و مستند سازی مکان های باستانی شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش های انجام شده در کاوش های قبلی به شناسایی 265 غار و پناهگاه صخره ای در محدوده 6 شهرستان غربی استان کرمانشاه منجر شد.وی گفت: این فصل از کاوش در اشکفت رازآور بر روی یکی از بزرگترین غارهای مسکونی پیش از تاریخ استان متمرکز شده است و در این فصل از کاوش کار در یک گمانه 3 در 1 متر به عمق 2 متر و نیم انجام شد و حداقل 3 فاز زمانی مربوط به دوران تاریخی، دوره پارینه سنگی نوین و همچنین پارینه سنگی میانی در این محوطه کشف شد.

حیدری گوران یادآور شد: نکته حایز اهمیت در این کاوش ها کشف لایه های پارینه سنگی جدید و میانی به همراه اجاق بوده که با توجه به ماهیت رسوبی این غار اجاق های موجود توسط جوامع انسانی شکارورز به خوبی حفظ شده اند.