آرشیو یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۲۹۳
اقتصاد
۴

هشدار مرکز پژوهش های مجلس: ذخایر آب کشور در حال نابودی است

مرکز پژوهش های مجلس با ارائه تحلیلی از وضعیت منابع آب کشور، اعلام کرد: وضعیت منابع آبی بحرانی وذخایر آب کشوردرحال نابودی است.

به گزارش مهر، مرکز پژوهش های مجلس با ارائه گزارشی اعلام کرد: در حال حاضر وضعیت نامناسب منابع آب زیرزمینی بر کسی پوشیده نیست. وضعیت اقلیمی و منابع آب کشور حکایت از محدودیت جدی منابع آبی دارد به ترتیبی که بیش از دو سوم کشور جزء مناطق خشک، نیمه خشک و بیابانی است که عمده مراکز و قطب های جمعیتی از جمله کلان شهرهای کشور که منابع تامین آب آنها متکی بر منابع زیرزمینی است را در بر می گیرد و کمتر از یک سوم کشور درسایر اقلیم های با وضعیت آب و هوایی مرطوب و نیمه مرطوب قرار گرفته است. بنابراین در حال حاضر منابع آب زیرزمینی کشور به دلیل برداشت بیش از حد ناشی از ازدیاد چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت های چاه های مجاز، همراه با وقوع خشکسالی های متوالی سالیان اخیر به وضعیت بحرانی رسیده است.

این گزارش تصریح کرد: تشدید افت سطح آب و کسری مخزن در آبخوان ها، ممنوعیت بیش از نیمی از دشت های کشور را به دنبال داشته و روند رو به تزاید بهره برداری های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و با راندمان های بسیار پائین تر از متوسط نرخ جهانی چه در انتقال و مصرف در مزرعه و چه در تولید ماده خشک به ویژه در 10 سال اخیر که حکایت از زیان دارد، موجب شده تا روند افت منابع آب زیرزمینی شدت بیشتری به خود گیرد، به طوری که در 47 سال اخیر مخازن آب زیرزمینی کشور با کسری مخزن بیش از 110 میلیارد متر مکعبی مواجه شده که حدود 95 میلیارد متر مکعب آن مربوط به 20 سال اخیر است.

این گزارش افزود:نکته حائز اهمیت دیگر نقش مهم منابع آب زیرزمینی در تامین نیاز آب شرب آحاد جامعه است که 63 درصد آن از طریق آب های زیرزمینی تامین شده و آب های سطحی سهم 37 درصدی را به خود اختصاص می دهد. البته در بخش تامین آب شرب روستایی سهم آبهای زیرزمینی بالغ بر 80 درصد است.

مرکز پژوهش های مجلس دراین گزارش نوشت: هم اکنون در کشور کسری مخزن و افت شدید سطح آب باعث کمبود آب و عدم قطعیت در تامین آب کلان شهرهای کشور از جمله تهران و حتی تامین آب بیش از 6 هزار روستای کشور با تانکر شده است.