آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۳۲۸۱
اقتصاد
۶
آفریقا

حمله مرگبار به دادستان کل مصر

هشام برکات دادستان کل مصر که مورد سوء قصد قرار گرفته بود، جان خود را بر اثر جراحات وارده از دست داد. برکات زمانی مورد حمله قرار گرفت که در حال خروج از منزلش بود. در این زمان یک خودروی بمب گذاری شده منفجر شد. این انفجار درخیابان پررفت و آمد «عمار بن یاسر» در منطقه «مصر الجدیده» در مرکز قاهره رخ داد و علاوه بر دادستان کل مصر، دست کم دو تن از محافظانش و یک عابر نیز زخمی شدند.

هشام برکات در این انفجار که باعث وارد آمدن خسارت های فراوان به منطقه حادثه شده بود، به شدت زخمی شد و پس از ساعاتی در بیمارستان درگذشت. برکات یکی از مقامات ارشد مصر است که از سال 2013 تاکنون بارها تهدید به مرگ شده بود.

لازم به ذکر است دادستان مصر که نقش زیادی در محاکمه و صدور احکام اعدام برای رهبران اخوان المسلمین دارد یکی از گزینه های اصلی از سوی جریان های تندرو نزدیک به اخوان برای ترور بود و بارها از سوی این نیروها تهدید شده بود. ضمن اینکه این بمبگذاری در حالی صورت گرفته که شاخه وابسته به داعش در مصر به دنبال به دار آویخته شدن شش تن از اعضای این گروه، خواستار انجام حملاتی علیه مقامات قضایی مصر شده بود.

اما نکته حایز اهمیت این است که این اتفاق در آستانه دومین سالگرد برکناری محمد مرسی، از ریاست جمهوری مصر با همکاری نظامیان مصر رخ داده و دیروز نیز مرسی و 10 تن از همراهانش به اتهام جاسوسی برای قطر به دادگاه برده شده بودند. به باور ناظران ترور دادستان کل مصر می تواند باعث ایجاد تنش جدید میان دولت و اخوان المسلمین شود.