آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۲۹۵
ایران
۱۵

کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی

معاون وزیر صنعت از کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی خبر داد و گفت: با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری در منطقه سنگان، 2/1 میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن، 15 میلیون تن گندله و 5/17 میلیون تن کنسانتره خواهیم داشت.

مهدی کرباسیان در گفت وگو با مهر افزود: ایران در حوزه نفت جزو برترین کشورهای دنیاست و در حوزه گاز نیز ذخایر بسیار زیادی دارد. با توجه به این که ذخایر نفت رو به پایان است، در حوزه معدن، سنگ آهن سنگان توانسته عنوان عسلویه دوم را به خود اختصاص دهد که در آن، فرصت های شغلی بسیار، ارزآوری بی نظیر و توسعه و پیشرفت نهفته است.

وی با بیان این که کنسانتره و گندله پیش نیاز تولید فولاد است، خاطرنشان کرد: این موضوع سبب می شود صنایع پایین دستی نیز فعال شده و ارزآوری بالایی در حوزه فولاد نصیب کشور شود، این در حالی است که اگر سنگان به بهره برداری برسد، سالانه حدود 200 تا 300 میلیون دلار ارز برای کشور به ارمغان خواهد آورد. کرباسیان، میزان سرمایه گذاری در سنگان را دو میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: در منطقه سنگان، این خاک است که ارزش افزوده می یابد و به دلار تبدیل می شود. البته زنجیره پایین دستی بشدت فعال خواهد شد و آن هم ارزآوری دارد، این در حالی است که هر یک دلار سرمایه گذاری در مواد معدنی و معدن، حداقل سه برابر ارزش افزوده ایجاد می کند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیش بینی می شود اواخر سال 1395 اکتشافات کامل در منطقه انجام و اواخر امسال حداقل یک کارخانه گندله سازی افتتاح شود.

وی با بیان این که منطقه سنگان در خراسان رضوی، مشکلات خاص آب و جاده داشته و منطقه بسیار محرومی است، تصریح کرد: در این منطقه 60 کیلومتر جاده با کمک وزارت راه در حال تعریض است و راه آهن نیز در آن منطقه فعال شده است و با راه اندازی معادن، منطقه توسعه بزرگی را به خود خواهد دید.