آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۲۹۵
فرهنگ و هنر
۵

بازدید از 22هزار نسخه خطی قرآن

به گفته رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همزمان با ماه مبارک رمضان و بهار قران کریم، گنجینه آستان قدس رضوی 22 هزار نسخه خطی نفیس از کلام الله مجید را برای بازدید علاقه مندان آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی زاهدی گفت:این نسخ قرآنی را ارادتمندان به صورت وقف یا هدیه در اختیار آستان قدس رضوی قرار داده اند که صد نسخه آن مربوط به قرن اول تا سوم قمری است که روی پوست آهو کتابت شده و منسوب به دستخط مبارک هشت تن از ائمه اطهار (علیهم السلام) است. زاهدی افزود: قرآن های منسوب به دستخط امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد (ع) و امام رضا (ع) و نیز چهار نسخه دیگر از جزوات قرآنی منسوب به دیگر ائمه اطهار (علیهم السلام) از شاخص ترین قرآن های این گنجینه به شمار می روند که بخشی از آنها در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

او گفت: اغلب قرآن های منسوب به ائمه اطهار (علیهم السلام) را شاه عباس اول صفوی وقف آستان قدس رضوی کرده که وقف نامه آنها نیز به دستخط شیخ بهایی است.رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: قدیمی ترین کتاب موقوفه قرآنی موجود در گنجینه مخطوطات کتابخانه آستان قدس به دوره سامانیان و سال 327 هجری قمری برمی گردد که کشواد بن املاس حکمران اصفهان آن را وقف کرده است.