آرشیو چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۲۹۶
حوادث
۱۹

فرود مرگبار هرکولس در اندونزی

هواپیمای نظامی هرکولس سی 130 اندونزیایی با 113 سرنشین دقایقی بعد از برخاستن از باند فرودگاه با سقف ساختمان هتلی در شهر «مدان» این کشور برخورد کرد و منفجر شد.

به گزارش خبرگزاری ها، ساعت 11 دیروز یک هواپیمای نظامی هرکولس سی 130 متعلق به ارتش اندونزی که کار جابه جایی نیروهای ارتش را به عهده داشت، در حالی که حامل 12 کادر پروازی و 101 مسافر بود، از پایگاه هوایی «سوئوندو» در شهر مدان سوماترای این کشور به مقصد جزیره ناتونا برخاست. دو دقیقه از پرواز هواپیما نگذشته بود که خلبان متوجه شد هواپیما دچار نقص فنی شده است.

چند بار مساله پیش آمده ر ا به برج مراقبت اطلاع داد و درخواست فرود اضطراری کرد، اما پاسخی از برج مراقبت دریافت نکرد. بنابراین خلبان تصمیم گرفت هرطور شده سرعت هواپیما را کم کند تا بتواند در باند فرودگاه فرود اضطراری کند.

هواپیما مدتی را در ارتفاع پایین در حوالی فرودگاه پرواز کرد تا اجازه فرود بگیرد اما ناگهان با سقف هتل «گلدن الون» برخورد کرد و منفجر شد.

شعله های آتش و دودی سیاه ساختمان هتل را فراگرفت. در جریان این انفجار، برخی قطعات هواپیما به سالن هتل که اغلب در آن ساعت از روز شلوغ است، برخورد کرد.

امدادگران و آتش نشانان با اطلاع از موضوع به محل حادثه اعزام شده و عملیات نجات را آغاز کردند. در بررسی ها مشخص شد این هواپیما از سال 1964 در ارتش اندونزی فعال بوده و در جابه جایی افراد نظامی به کار گرفته می شده است.

تمام سرنشینان این هواپیما در این سانحه جان خود را از دست دادند. فرمانده نیروی هوایی اندونزی سرنشینان این هواپیمای نظامی را 113 نفر اعلام کرده است. در طول ده سال گذشته این دومین بار است که هواپیمایی در شهر «مدان»، سومین شهر پرجمعیت اندونزی، سقوط می کند. سال 2005 نیز یک فروند بوئینگ 737 خطوط هواپیمایی «مدان» اندکی بعد از بلند شدن از باند فرودگاه، در یک منطقه مسکونی پرجمعیت در این شهر سقوط کرد. بر اثر آن حادثه 143 نفر کشته شدند که 30 نفر از قربانیان اهالی محل حادثه بودند.