آرشیو پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴، شماره ۵۹۶۸
حوادث
۱۳

یک سبد شادی برای کودکان پژمرده

دنیا پرتو

تکنیک های موسیقی درمانی علائم افسردگی را در کودکان و بزرگسالان مبتلابه مشکلات هیجانی و رفتاری کاهش می دهد.

افزایش عزت نفس و کاهش علائم افسردگی در کودکانی که با کمک دوره های منظم آموزشی از شیوه های موسیقی درمانی بهره مند می شوند، نتیجه این تحقیق است. همچنین مشخص شد آموزش مهارت های ارتباطی و تعاملی و دیگر درمان های همراه با موسیقی، در مقایسه با درمان های فردی به کودکان افسرده کمک می کند تا بهتر با شرایط محیطی کنار بیایند و هیجان های مثبت زندگی روزانه را تجربه کنند.

این تحقیق که بر 252 کودک و نوجوان زیر 18 سال انجام گرفت و به مدت 4 سال به طول انجامید، نشان داد در 123 نمونه مبتلابه افسردگی که در مدت تحقیق، تحت تکنیک های موسیقی درمانی قرار گرفتند، تخفیف علائم بیماری مشاهده شد، درحالی که 128 نمونه باقیمانده تنها با درمان های فردی رایج افسردگی و بدون روش های تکمیلی تحت درمان قرار گرفتند و نتیجه چندان رضایت بخش نبود و تنها درصد کمی از این کودکان به طور کامل بهبود پیدا کردند.

پروفسور سم پورتر، محقق دانشگاه کویین مری لندن درباره تکنیک های موثر موسیقی درمانی برای تخفیف افسردگی در کودکان می گوید پژوهش بر نمونه های مبتلابه افسردگی و یافتن رابطه آن با استفاده از شیوه های موسیقی درمانی نشان داد با کمک موسیقی می توان بسیاری از مشکلات هیجانی و رفتار کودکان را کنترل کرد. این محقق ادامه داد: دستاوردهای به دست آمده، گامی بزرگ برای افزایش توانایی کودکان برای انجام مهارت های روزانه، تغییر سبک زندگی و کاهش آسیب پذیری آنها در برابر منابع استرس زا است.

کایرا ریلی، مدیر اجرایی موسسه موسیقی درمانی شمال ایرلند نیز معتقد است این روزها تکنیک های موسیقی درمانی برای بهبود مشکلات ذهنی و رفتاری کودکان و نوجوانان کاربرد فراوانی دارد، اما این برای نخستین بار است که تاثیر این روش درمانی برای کاهش علائم افسردگی در کودکان مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم با این شیوه بتوان بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری را که زندگی روزانه کودکان را دستخوش آسیب قرار می دهد، کاهش داد.