آرشیو پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴، شماره ۵۹۶۸
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

خداحافظی با سندرم داون

دکتر محمد سروش (مشاور ژنتیک)

پدری هستم 40 ساله، ده سال پیش ازدواج کردم و بعد از مدتی من و همسرم صاحب فرزند دختری شدیم که الان 5ساله است ولی متاسفانه بخت با ما یار نبود، پس از تولد دخترم متوجه شدیم که مبتلابه سندرم داون است، پنج سال تمام برایش انرژی گذاشتیم تا مهارت هایش برای ادامه حیات هر روز بیشتر از روز قبل شود. چند وقتی است که من و همسرم به این فکر افتاده ایم که دوباره بچه دار شویم ولی هر وقت می خواهیم تصمیم جدی بگیریم ترس به جانمان می افتد که مبادا فرزند بعدیمان هم مبتلاشود و مشکلاتمان دوبرابر شود.خواهش می کنم تمام جوانب امری را که قبل از اقدام به آوردن فرزند دوم باید رعایت کنیم عنوان کنید تا با آمدن فرزندی سالم، شور و نشاط به محیط خانه مان باز گردد.

اولین اقدامی که حتما باید انجام دهید مراجعه به مشاور ژنتیک است تا شجره نامه شما کاملا بررسی و سابقه بیماری در خانواده مشخص شود، اقدام بعدی بررسی کاریو تایپ است، کاریوتایپ تصویری از کروموزوم های فرد را از طریق میکروسکوپ ارائه می دهد و به وسیله آن اگر زن یا مرد اختلالات ژنتیکی داشته باشند مشخص می شود.

در گام بعدی در هفته دهم الی سیزدهم بارداری انجام تست CVS الزامی است؛ از طریق این آزمایش از جفت جنین نمونه گیری شده و چنانچه جواب آزمایش مثبت باشد از پزشکی قانونی جهت سقط جنین مجوز صادر خواهد شد. گفتنی است، صحت درستی این آزمایش ها بالای 97 درصد است. آن دسته از زوج هایی که خود خواهر و یا برادر مبتلابه این بیماری را دارند نیز لازم است که تمامی آزمایش های قید شده در بالارا انجام دهند.