آرشیو یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۳۴۱
سیاست
۲

بهمن کشاورز: بعد از مذاکرات نیاز به وکلای مستقل بیشتر خواهد بود

ایسنا: بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از برگزاری همایش بین المللی یک روزه استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلای دادگستری از منظر بین الملل در چهارم مرداد ماه خبر داد. کشاورز، روز گذشته در نشست خبری با بیان این مطلب و با اشاره به مذاکرات کشورمان با 1+5 گفت: اگر نتیجه مذاکرات، مثبت باشد طبیعتا بحث سرمایه گذاری های خارجی در ایران مطرح می شود و نیز بحث مراودات تجاری کشور ما با خارج، مطرح خواهد شد.

در این حالت سرمایه گذاران خارجی و نیز داخلی یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری شان این است که قوه قضائیه مستقل و قاطعی در کشور وجود داشته باشد، البته در کنار یک تشکیلات دفاعی کاملامستقل که این همان کانون وکلای مستقل است.

بنابراین در این زمان خاص، بحث استقلال کانون های وکلاو وکالت از منظر بین المللی، بحث بسیار مهمی است. اگر خدای نکرده هم نتیجه مذاکرات منفی باشد، آن گاه لازم است که مواضع درست و بحق جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و در مجامع بین المللی مطرح و بازگو شود؛ البته در این حالت هم باز نهاد مستقل دفاعی نیاز است تا سخنان شان در سطح جهان، بهتر شنیده شود. وی درباره ادغام مرکز مشاوران قوه قضائیه با کانون وکلای دادگستری هم گفت: درباره مرکز مشاوران قوه قضائیه و کسانی که برای آنها حق مکتسبه ای ایجاد شده و پروانه وکالت دارند، کسی مناقشه ای ندارد، بلکه آنچه مورد نظر ماست این است که آن مجموعه ای که بعد از ادغام ایجاد می شود باز مجموعه مستقلی باشد. مرکز مشاوران قوه قضائیه بعد از اتمام برنامه سوم توسعه، جذب هایی که انجام داده درست نبوده و حق مکتسبه ای را برای افراد ایجاد کرده، البته ما با آن ها خصومتی نداریم.

امیدواریم با تغییراتی که در مسئولیت وزیر دادگستری داده شده از این به بعد کسی باشد که وقتی از او توضیح می خواهیم، توضیحات لازم را به ما بدهد.

کشاورز درباره تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری نیز گفت: این تبصره باعث مخدوش شدن استقلال کانون هاست و ما معتقدیم این موضوع باید تغییر کند و راه حل آنی و کوتاه مدت احتمالااین است که تمامی وکلایی که پروانه وکالت دارند باید تایید شوند.