آرشیو یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۳۴۱
دیپلماسی
۱۹

برژینسکی: با ایران توافق کنید

مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده درباره وضعیت خاورمیانه هشدار داده و خواستار توافق با ایران شده است. زبیگنیو برژینسکی، از اعضای کابینه جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با اشاره به مسائل جاری در خاورمیانه، خواستار توافق اتمی با ایران شده است. برژینسکی در توییتر خود نوشته است: «درحالی که خاورمیانه هر روز پرآشوب تر می شود، عاقلانه تر این است که ثبات را بیشتر کنیم نه کمتر. توافق با ایران بهتر از عدم توافق است».

به گزارش بی بی سی، زبیگنیو برژینسکی، در زمان انقلاب بهمن 1357 مشاور امنیت ملی آمریکا بود. او پس از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در دولت اول باراک اوباما، دومین مقام ارشد پیشین این کشور است که در 24 ساعت گذشته، خواستار انجام توافق اتمی با ایران می شود. پیام توییتری برژینسکی پس از انتشار پیام ویدئویی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، صورت گرفته و به نظر می رسد واکنش به پیشنهاد ظریف باشد. وزیر خارجه ایران در پیام خود خواستار حل و فصل پرونده اتمی با هدف رسیدگی به مسائل مهم تر، از جمله بحران خاورمیانه شده بود.

ظریف در این پیام که از طریق یوتیوب منتشر شد، تهدید فوری برای جهان را به طور تلویحی، گسترش مناطق تحت نفوذ پیکارجویان داعش دانسته و گفته بود امروز تهدید مشترک ما رشد سریع افراط گرایی خشن و بربریت افسارگسیخته است... تهدیدی که ما با آن روبه رو هستیم در هیات مردانی نقاب دار نمود یافته است که مهد تمدن را هدف گرفته اند.

وزیر خارجه ایران با ابراز امیدواری درباره دستیابی به توافق جامع اتمی، گفته بود: امیدوارم همتایان من نیز توجه خود را به این موضوع متمرکز کرده و منابع خود را برای مقابله با این تهدید حیاتی (داعش) متمرکز کنند.

یک مقام دولتی آمریکا بدون ذکر نام به این پیام ویدئویی واکنش نشان داده و ضمن توصیف کردن داعش به عنوان دشمن مشترک، گفته است مذاکرات جاری میان دو کشور در قالب گروه 1+5 فقط بر موضوع حل وفصل پرونده اتمی متمرکز است.