آرشیو یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۲۹۹
جهان
۶

هشدار روسیه نسبت به انقلاب رنگی در ارمنستان

نزدیک به ده روز است که گروه هایی از مردم ایروان، پایتخت ارمنستان در اعتراضاتی که بیشتر ریشه اقتصادی دارد، در خیابان های این شهر تجمع کرده و علیه اقدامات دولت شعار می دهند. با تداوم این اعتراضات، مقامات مسکو نگران این شده اند که کشورهای غربی از این جریان سوءاستفاده کرده و یک انقلاب رنگی را در ارمنستان راه اندازی کنند. روسیه از زمان سقوط دولت گرجستان در سال 2003 در جریان انقلاب گل سرخ، انقلاب نارنجی اوکراین در 2003 تا 2004 و اعتراضات کی یف در 2014 بشدت نگران ناآرامی در مرزهای خود است؛ روسیه معتقد است در این انقلاب های رنگی غرب از معترضان حمایت کرده و به این وسیله دایره نفوذ خود را گسترش می دهد.

بر همین اساس، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در نشست جوانان بریکس با حضور نمایندگانی از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در مسکو گفت: همه ما می دانیم که انقلاب های رنگی و اعتراض های سال 2014 اوکراین چگونه آغاز شد. وی افزود: گرچه تحولات کنونی در ارمنستان کاملاریشه اقتصادی دارد، اما بسیاری تلاش می کنند احساسات ضددولتی را تحریک کنند. به نظر می رسد این روند برای برخی سودآور است و این تحولات را به مسیر سیاسی هدایت می کنند. لاوروف گفت: غرب خصوصا بر نقش جوانان در شکل دهی «اعتراضات صلح آمیز» توجه بسیاری می کند. این اولین بار است که یک مقام ارشد روسیه می گوید غرب ممکن است نقشی در اعتراضات ارمنستان داشته باشد؛ این کشور میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است. به گفته لاوروف تلاش آنها با هدف خارج کردن ارمنستان از مدار روسیه است.

در همین حال سازمان دهندگان جنبش اعتراضی ارمنستان اعلام کردند به دلیل آن که مقامات این کشور نتوانسته اند مطالباتشان را برآورده سازند، به اعتراضات خود در شهر ایروان ادامه خواهند داد. مطالبات اصلی معترضان در پایتخت ارمنستان نخست کاهش بهای افزایش یافته مصرف برق و دوم مجازات افسران پلیسی بود که در برخورد با شرکت کنندگان در تجمعات آرام و همچنین خبرنگاران در مواردی متوسل به خشونت شدند. اعتراضات ارمنستان پس از آن بالاگرفت که مقامات این کشور حدود دو هفته پیش اعلام کردند بهای برق مصرفی خانوار در این کشور تا 16 درصد افزایش می یابد.