آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۳۴۳
روزنامه فردا
۲۰
مذاکرات

راه دشوار گفت وگو

محمدمهدی عسکرپور

سلام قولامن رب رحیم

با مرور تاریخ و مطالعه مبانی اسلام، به راحتی می توان پی برد که باوجود وقوع جنگ ها و منازعات فراوان در طول تاریخ اسلام، جوهره غیرقابل انکار دین اسلام و خصوصا مذهب شیعه، گسترش صلح و فضای گفت وگو و تفاهم با سایر اقوام و ملل است. اشارات مکرر در قرآن کریم که پیامبر(ص) را به تذکر فرمان می دهد و در شرایط خاص دستور به حضرت موسی (ع) و برادرش هارون برای گفت وگو با فرعون، آن هم با قولی نرم، تنظیم معاده با سرکرده کفار از سوی پیامبر اسلام(ص) و پایبندی به آن، حفظ خون مسلمانان در دوره صلح امام حسن مجتبی(ع)، برداشتن بیعت از هم پیمانان توسط امام حسین (ع) در زمانی که ناگزیر به نبردش کردند، آن هم برای حفظ خون مسلمانان، همه وهمه گواه آن است که برخلاف تصویری که بعضا رسانه های جهان غرب از دین اسلام می سازند، این دین، دین گفت وگو و مدارا و صلح است.

سال هاست رسانه های غربی به اشکال مختلف تصاویری از کشورمان ساخته اند که در آن بی خردی و بی منطقی حرف اول را می زند و این فضاسازی که در دایره فرهنگ قرار دارد، با گسترش فضای عقلانی و منطقی توسط ایرانیان، مشکل جدیدی پیدا می کند. کمااینکه از زمان برقراری گفت وگوهای مسئولان سیاست خارجی کشورمان با همتایان اروپایی و آمریکایی شان شاهد این دگرگونی که تاثیرات مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد، هستیم.

تردیدی نیست که این راه دشوار، مخالفانی جدی هم دارد؛ آنانی که حتی آیاتی مثل «اذهبا الی فرعون انه طغی فقولاله قولالینا لعله یتذکراو یخشی» را با چاشنی بوی باروت تفسیر و معنی می کنند. ولی هرچه هست، دست تقدیر چنان رقم زده که فعلااصلی ترین راه همان بهترین راه است. ان شاءالله بتوانیم از این فرصت استفاده درست ببریم.

سوره طه 44-43