آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۰۳
سلامت
۱۶
مادرانه

گیاهخواری و بارداری

یک نوزاد می تواند زندگی تان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان با شما خواهیم بود.

کم نیستند افراد گیاهخواری که تصمیم می گیرند باردار شوند و این پرسش برایشان مطرح می شود که با مصرف چه غذاهایی می توانند دوران حاملگی را بخوبی سپری کنند زایمان راحتی داشته باشند و سلامت جنین شان به خطر نیفتد.

گیاهخواری؛ خوب یا بد؟

بد نیست بدانید نتایج بررسی های زیادی نشان می دهد رژیم های گیاهی اصولی در دوران بارداری، همه مواد مغذی مناسب و مورد نیاز مادر و بچه را تامین می کند. این در حالی است که داشتن یک رژیم غذایی گیاهی در دوران بارداری، جنبه های مثبت بسیاری دارد. به عنوان مثال، دفع منابع پروتئینی گیاهی برای کلیه ها، راحت تر است و گیاهخوار بودن می تواند از پوسیدگی دندان که یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری است، جلوگیری کند. علاوه بر این، گیاهخواری خطر بروز بیماری فشار خون، چاقی و دیابت حاملگی، بیماری های قلبی، یبوست، سنگ کیسه صفرا و... را بشدت کاهش می دهد. البته لازم است مادر گیاهخوار برای تامین همه مواد مغذی مورد نیاز جنین مکمل های ویتامین بویژهB12 اسیدفولیک، آهن، کلسیم، روی (زینک) و ویتامینD مصرف کند و مدام تحت نظر یک متخصص تغذیه باشد.

غذاهای طلایی دوران بارداری

خانم های گیاهخوار باردار باید در طول روز به مقدار کافی انواع میوه نان سبوسدار، پاستا، حبوبات، شیرسویا مغز و آجیل غیرنمکی مصرف کنند در حالی که مصرف جوانه سبزیجات و آب سبزیجات در طول بارداری و حتی شیردهی ممنوع است.