آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۰۳
اقتصاد
۴

درخواست برای شناسنامه دار شدن برنج های داخلی و وارداتی

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران گفت: با شناسنامه دار کردن برنج داخلی و خارجی آلودگی های احتمالی برنج براحتی قابل پیگیری می شود.

غلامرضا خانکشی پور در گفت وگو با فارس اظهارکرد: پس از اعمال استانداردهای سفت و سخت برای واردات برنج سالم به کشور، مباحثی که در گذشته در مورد برنج های آلوده مطرح بود، خوشبختانه دیگر مطرح نیست.

وی با بیان این که در مرزها و مبادی ورودی روی برنج های وارداتی کنترل لازم انجام می شود، افزود: اما پیشنهاد من برای جلوگیری از تکرار این گونه مسائل شناسنامه دار کردن برنج ایرانی و خارجی است.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران تصریح کرد: برنج از هر کجا که تامین شود، باید محل کشت و آبی که برای آن مصرف می شود کاملامشخص باشد.

خانکشی پور بیان کرد: با شناسنامه دار شدن برنج مبدا و برند آن کاملامشخص می شود، بنابراین مصرف کننده با خیال راحت می تواند محصول خریداری شده از بازار را مصرف کند.وی افزود: وقتی برنج در بازار اشباع می شود مدت خواب محصول یعنی زمانی که فروشنده برای به فروش رساندن آن لازم دارد، طولانی می شود و با طولانی شدن زمان نگهداری ممکن است حشرات مخصوصی در برنج رخنه کند.

این مقام صنفی تصریح کرد: بنابراین فروشنده برای از بین رفتن این حشرات ممکن است از روش های غیراستاندارد استفاده کند که با شناسنامه دار کردن برنج این مسائل براحتی قابل پیگیری است.