آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۳۰۰
اقتصاد
۴

ذخایر ارزی کشور، 115 تا 125میلیارد دلار

وزیر صنعت، معدن و تجارت ذخایر ارزی ایران را 115 تا 125میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تهران انتظار دارد سه ماه پس از لغو تحریم ها مجددا به سیستم پرداخت های الکترونیکی بین المللی (سوییفت) بپیوندد. محمد نعمت زاده گفت، تهران انتظار دارد 3 ماه پس از لغو تحریم ها مجددا به سیستم پرداخت های الکترونیکی بین المللی (سوییفت) بپیوندد و این موضوع موجب آسان تر شدن مشارکت شرکت های خارجی در روند خصوصی سازی در ایران خواهد شد. کل ذخایر ارزی ایران بین 115 تا 125میلیارد دلار است که شامل دارایی های موجود در صندوق توسعه ملی است.

نعمت زاده، اظهار داشت، با شروع روند لغو تحریم ها، بانک های خارجی به تدریج قادر خواهند بود تا مجددا ارتباطات خود را با بانک های ایرانی برقرار کنند. وی گفت که انتظار دارد این روند در کمتر از سه ماه اتفاق بیفتد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص توضیح بیشتر در مورد این زمان بندی گفت، منظورش سه ماه «از زمان (لغو) تحریم هاست»، لغو تحریم ها راه را برای مشارکت شرکت های خارجی در پروژه های خصوصی سازی شرکت های دولتی ایران هموار خواهد کرد.

وی تاکید کرد که شرکت ملی نفت ایران فروخته نخواهد شد و دولت 20 درصد سهام خود را در شرکت های فعال در «صنایع مهم» حفظ خواهد کرد. دولت ایران یک صندوق یک میلیارد دلاری برای حمایت از سرمایه گذاری های مربوط به تحقیق و توسعه از سوی شرکت های خصوصی تشکیل داده و این در بودجه عمومی کشور پیش بینی شده است. دولت نیمی از هزینه های تحقیقاتی شرکت های خصوصی را از بودجه جاری تامین خواهد کرد.