آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۵
اخبار کشور
۳

در آغاز سفر منطقه ای

ظریف با امیر کویت دیدار و گفت وگو کرد

وزیر خارجه ایران در اولین مقصد سفر منطقه ای اش به کویت رفت تا با مقامات این کشور درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و آخرین تحولات در زمینه هسته ای به گفت وگو بپردازد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین روز از سفر منطقه ای خود روز گذشته وارد کویت شد و در فرودگاه مورد استقبال همتای کویتی خود قرار گرفت. ظریف سپس با شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر کویت دیدار کرد.

امیر کویت در این دیدار ضمن خوشامدگویی گرم به وزیر خارجه کشورمان، دستیابی به توافق هسته ای با کشورهای 1+5 را تبریک گفت.

شیخ الصباح با استقبال از توسعه همکاری های منطقه ای بین ایران و کشورهای خلیج فارس، ضرورت همکاری برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

محمدجواد ظریف نیز با اشاره به توافق اخیر، بحران ساختگی هسته ای را مانعی غیرضروری در راه گسترش همکاری جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها توصیف کرد و افزود: امروز همکاری منطقه ای یک ضرورت فوری و مهم برای همه است.

وزیر امور خارجه کشورمان ثبات و امنیت منطقه و کشورهای همسایه را خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه به ویژه همسایگان همواره اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط و همکاری در همه زمینه ها هستند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با «شیخ صباح الخالد» همتای کویتی خود دیدار و در خصوص مسائل منطقه ای و دوجانبه گفت وگو کرد.

در این دیدار، وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: ما همیشه و حتی از سی سال قبل بر گفت وگو، همکاری و گسترش روابط دوستانه بین همسایگان تاکید داشته و آن را اولویت اصلی در سیاست خارجی کشورمان دانسته ایم، ولی لازم است گام هایی عملی از سوی برخی کشورهای منطقه نیز برداشته شود.

ظریف با اشاره به اینکه هدف اصلی ایران دستیابی به تفاهم منطقه ای است، افزود: ما علی رغم آنکه از برخی کشورها بی مهری دیده ایم، ولی هیچگاه علیه کشورهای همسایه اقدامی نکرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید مشکلات خودشان را بدون دخالت بیگانگان حل کنند، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کویت با استقبال از سفر منطقه ای ظریف و شروع آن از کویت، بر علاقه مندی کشورش برای گسترش همکاری های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.