آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۸۶
بین الملل
۲۰
اروپا

نشست بین المللی واتیکان برای مبارزه با برده داری نوین

اقدام غیرمعمول پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان در دعوت از شهرداران بیش از 60 کلانشهر جهان از جمله تهران، نیویورک، مادرید، پاریس و... برای شرکت در گردهمایی «برده داری نوین و تغییرات آب و هوایی» در کانون توجه رسانه های دنیا قرار گرفت. در گذشته در گردهمایی های اینچنینی مقامات عالیرتبه دولتی و فعالان حقوق بشر و محیط زیست شرکت می کردند و مکان گردهمایی ها هم یا ساختمان سازمان ملل یا پارلمان اتحادیه اروپا بود اما این بار میهمانان شهردارها و فرمانداران شهرهای پرجمعیت جهان در مکان ساختمانی قدیمی در شهر باستانی واتیکان بود. پاپ فرانسیس بیش از یک ماه پیش نیز رساله ادواری 200 صفحه ای تحت عنوان «حمد خدا» منتشر کرده و در آن به معضلاتی نظیر قاچاق انسان، بردگی نوین، قاچاق اعضای بدن، فقر و... پرداخته بود.

در حال حاضر بیش از 30 میلیون نفر قربانی بردگی نوین و تجارت قاچاق انسان هستند و درآمد سالانه این تجارت معادل 150 میلیارد دلار است. در واقع بیشترین قربانیان قاچاق انسان مهاجران هستند که در نتیجه فقر و نبود شرایط معیشتی مناسب، کشور و زادگاه خود را ترک می کنند. زنان مهاجر نیز مرتبا ربوده و به عنوان برده جنسی توسط باندهای قاچاق انسان فروخته می شوند.

واتیکان با برگزاری همزمان گردهمایی «برده داری مدرن و تغییرات اقلیمی» در صدد القای این واقعیت بوده است که تغییرات آب و هوایی و خشکسالی باعث افزایش فقر و در نتیجه مهاجرت و خطرات ناشی از آن که برده داری مدرن است، می شود.