آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۶
جامعه
۱۷

وزیر بهداشت: در منطقه، ایران مقام اول سزارین را دارد

آمارهای غیررسمی می گوید ایران پس از کشور برزیل، رتبه دوم عمل سزارین را داراست. روز گذشته وزیر بهداشت با اشاره به بالابودن آمار سزارین در کشور، خبر داده است که ایران در این خصوص مقام اول را در منطقه دارد. یعنی حتی اگر در دنیا دوم هم نباشیم، ولی حداقلش در منطقه، بالاترین آمار سزارین را داریم.

به گزارش ایسنا، حسن هاشمی توضیح داده که از سال 70 یعنی از زمانی که متخصصان جدید زنان عهده دار مسئولیت زایمان شدند تا سال 92 میزان سزارین ما از 37 درصد به 50 درصد رسیده است. این در حالی است که تدبیری برای پیشگیری از افزایش شیوع سزارین نکردند، به طوری که در برخی مراکز بویژه مراکز خصوصی آمار سزارین به 90 درصد نیز رسیده بود.نقطه مقابل سزارین، زایمان طبیعی است.

در همین راستا، وزیر بهداشت از بازسازی 366 بلوک زایمان طبیعی خبر داده است تا با ارائه تسهیلات در این بخش از آمار سزارین ها کم شود. به گفته هاشمی، در این دولت یکی از بسته های درمان حمایت از زایمان طبیعی بود؛ به طوری که از زمان آغاز این طرح تاکنون 470 هزار زایمان طبیعی به طور رایگان انجام شده است. بنابراین رایگان بودن زایمان طبیعی و افزایش تعرفه ها برای مردم و ارائه دهندگان خدمت نوعی تشویق بود که موجب کاهش 7 درصدی سزارین در مراکز دولتی شده است.

به گفته هاشمی، میزان سزارین طی 23 سال از 37 درصد به 50 درصد رسید، اما ما در طول دو سال شاهد کاهش 10 درصدی آن بودیم. البته این کار فقط با اغنای جامعه میسر است، اما بیمه ها و تعرفه ها نیز در این کاهش موثر است. به گفته وزیر بهداشت مردم باید باور کنند که زایمان طبیعی هم برای سلامت خودشان و هم برای سلامت نوزاد موثر است. زمانی که بسته های درمان را نگاه می کنیم، می بینیم که آنها چیزی جز بهداشت نیست؛ زیرا با کاهش سزارین از مرگ مادر و نوزاد پیشگیری کرده ایم. همچنین انجام زایمان طبیعی بیشتر باید در زایمان های اول مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نباید فشار بی جا وارد کنیم مگر در زمانی که مطمئن باشیم زایمان طبیعی در زایمان های دوم و سوم فرد عارضه ای برای مادر و کودک ایجاد نمی کند.