آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۶
اقتصاد
۴

پایان بلاتکلیفی بدهکاران ارزی

بانک مرکزی سرانجام به بلاتکلیفی بدهکاران ارزی پایان داد و با ابلاغ بخشنامه ای اعلام کرد: گیرندگان تسهیلات ارزی تا سه ماه فرصت دارند بدهی خود به قیمت روز گشایش را با بانک عامل تادیه یا تعیین تکلیف کنند.

در زمان دولت دوم اصلاحات، برخی تولیدکنندگان از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کرده بودند، اما نرخ ارز مورد محاسبه در پرداخت تسهیلات آنها نامشخص بود که این امر ابهامات زیادی را ایجاد کرده بود، اما اکنون آن موانع رفع شده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه آمده است: «گیرندگان تسهیلات از حساب ذخیره ارزی تا سه ماه فرصت دارند تا بدهی خود به قیمت روز گشایش را با بانک عامل تادیه یا تعیین تکلیف کنند. بدهکارانی که مطابق این تبصره اقدام به تعیین تکلیف بدهی خود کرده باشند، مشمول تسهیلات این ماده هستند.

تطابق شرایط این ماده با بدهکاران مزبور با تصویب کارگروه ملی و بر حسب ضرورت استانی است. تمامی اقدامات قانونی و اجرایی توسط بانک های عامل تا ابلاغ آیین نامه اجرایی این ماده متوقف می شود.»

از سوی دیگر، بانک مرکزی در بخشنامه دیگری، بانک ها را از ارائه هرگونه تضمین و تعهد برای ضمانت بازپرداخت تسهیلات و تعهدات مربوط به شرکت ها و موسسات تابعه و متقابلااز پذیرش تضمین دیگر بانک ها و موسسات اعتباری نیز برای ضمانت بازپرداخت منابع تخصیصی منع کرد.

این بخشنامه تصریح کرد: بدون تردید، چنین رفتاری ریسک سیستمی شبکه بانکی کشور را افزایش داده و خیلی سهل تر و سریع تر از شرایط معمول و متعارف می تواند مشکلات یک بانک را به دیگر بانک ها و موسسات اعتباری انتقال دهد.