آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۶
صفحه آخر
۲۰

گام نخست در راه استخراج طلااز فضا

با پرتاب ماهواره ای مخصوص از ایستگاه فضایی بین المللی، گام بلندی به سوی حفاری در فضا و استخراج طلاو سایر منابع ارزشمند برداشته شد.

به گزارش مهر، در سال های گذشته ایده بهره برداری از اجرام فضایی حاوی منابع طبیعی ارزشمند نظیر طلا، نقره و گازهای مهم مورد مطالعه جدی قرار گرفته و حتی شرکت های خصوصی نیز برای بهره برداری از این منابع عظیم وارد عمل شده اند.

پرتاب ماهوارهArkyd 3 از ایستگاه فضایی بین المللی نخستین گام در عملیاتی کردن این ایده به شمار می آید. این سامانه فضایی که به شرکت Planetary Resources تعلق دارد در ماموریتی 90 روزه شرکت کرده است.

مهندسان، در مدت حضور ماهواره در فضا عملکرد سیستم های مختلف آن را به دقت زیرنظر خواهند داشت. تمرکز آنها در این سه ماه روی سیستم های کنترل و نرم افزارهای متعددی است که با عملکرد یکپارچه آنها، ایده حفاری در اجرام فضایی بویژه سیارک ها محقق خواهد شد. پیش تر تجهیزات آزمایشگاهی این شرکت حین پرتاب راکت آنتارس به فضا که با انفجاری سهمگین نابود شد از بین رفته بود.

ماهواره جدید این شرکت تنها 30 سانتی متر طول و ده سانتی متر عرض و ارتفاع دارد، اما پیش بینی می شود دست بشر را به هزاران میلیارد دلار سنگ های قیمتی در فضا برساند.