آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۶
ایران
۱۵

کارگاه های لنج سازی قشم مقصد جدید گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: صنعت لنج سازی روستای پیپشت واقع در نزدیکی بندر تاریخی لافت، مقصد گردشگران می شود.

به گزارش ایرنا، عبدالجواد کمالی با بیان این که بندر تاریخی لافت به عنوان یکی از مهم ترین اکوموزه های کشور مطرح است که می تواند بخش مهمی از تاریخ خلیج فارس را به تصویر بکشد، افزود: وجود کارگاه های لنج سازی در این منطقه مهم ترین جاذبه گردشگری بندر تاریخی لافت است که هویت واقعی بندر لافت را در منطقه خلیج فارس آشکار می کند. به گفته وی، در مسیر اسکله لافت تا جزیره قشم، چند کارگاه لنج سازی به چشم می خورد که می تواند مقصد گردشگران داخلی و خارجی باشد.

کمالی به وجود روستای پیپشت واقع در نزدیکی بندر لافت به عنوان مهد لنج سازان جزیره قشم اشاره کرد و افزود: هم اکنون در حال مستندسازی تاریخ لنج سازی در این روستا هستیم که با تهیه این مستند آشکار می شود چگونه هنر لنج سازی به صورت تجربی نسل به نسل میان مردمان این روستا منتقل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: پس از تهیه این مستند قصد داریم این روستا را به عنوان مقصد گردشگری جزیره قشم با موضوع لنج سازی تبدیل کنیم که پیش بینی می شود با این اقدام، گردشگران خارجی بسیاری با هدف آشنایی با صنعت لنج سازی به این روستا سفر کنند.

کمالی یادآور شد: شواهد تاریخی نیز حاکی از آن است که در گذشته های دور پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس لنج های خود را از این روستا می خریدند.

این کارشناس مسئول با تاکید بر این که در تلاشیم صنعت لنج سازی را به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی و معنوی جزیره قشم به جهانیان معرفی کنیم، گفت: بندر لافت از جاذبه های گردشگری و تاریخی زیاد دیگری نیز برخوردار است، به طور مثال معماری ویژه خانه های این بندر با داشتن بادگیرهایی با قدمت چند صد ساله جاذبه مهمی برای بندر لافت مطرح است.