آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۶
جهان
۶

عربستان آتش بس خود را نقض کرد

دو ساعت پس از آغاز آتش بس پنج روزه در یمن، جنگنده های تحت فرمان عربستان سعودی بمباران مناطق مختلف این کشور را از سرگرفتند.

به گزارش شبکه خبری سی. ان. ان، وزارت دفاع یمن اعلام کرد دو فروند جنگنده ائتلاف ضد یمن به سرکردگی عربستان سحرگاه دیروز استان های حجه و صعده را بمباران کردند. بر اساس این گزارش، در حمله عربستان به یک مرکز درمانی در استان حجه یک نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند. هنوز درباره تلفات احتمالی بمباران صعده گزارشی منتشر نشده است.

عربستان روز شنبه از اجرای آتش بسی پنج روزه در یمن خبر داد. این آتش بس قرار بود از سحرگاه روز دوشنبه آغاز شود. عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که به عربستان گریخته، مدعی شده بود که این آتش بس را به منظور کمک رسانی به نیازمندان یمنی پیشنهاد داده است. اما برخی منابع نزدیک به انصار الله می گویند عربستان این آتش بس را به قصد تجدید قوای خود اعلام کرده است. سازمان ملل متحد از این آتش بس استقبال کرده و از دیگران هم خواست آن را رعایت کنند. محمدعلی الحوثی، رئیس جمهور موقت یمن ضمن ابراز بدبینی نسبت به پایبندی عربستان به این آتش بس گفت: ارتش و جنبش مردمی انصارالله این آتش بس را مادامی که ریاض به آن پایبند باشد، می پذیرند.

بر اساس آمار سازمان ملل، از زمان آغاز حملات عربستان به یمن در ششم فروردین امسال، دست کم3000 نفر کشته شده اند. برآورد شده است که 21 میلیون نفر از جمعیت حدود 25 میلیون نفری یمن به کمک فوری نیاز دارند و بر اثر تجاوز نظامی عربستان به این کشور دست کم یک میلیون نفر آواره شده اند.

خبرهای رسیده از یمن حاکی است درگیری بین ارتش یمن و کمیته های مردمی با نیروهای منصور هادی و مزدوران داخلی عربستان در یمن همچنان ادامه دارد و هر یک از طرفین دیگری را به آغاز حمله و نقض آتش بس متهم می کنند.