آرشیو چهارشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۷
شهرستان ها
۷

معاوضه 5 میلیون تن مواد نفتی بین ایران و قزاقستان با احیای طرح سوآپ در بندر نکا

با از سرگیری طرح سوآپ در بندرنکا با کشور قزاقستان، بیش از 5 میلیون تن انواع فرآورده های نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان تبادل خواهد شد.

ساری - خبرنگار کیهان: استاندار مازندران گفت: تمامی زیرساخت ها برای اجرای طرح سوآپ در بندر نکا استان مازندران جهت معاوضه فرآورده های نفتی مهیا است.

ربیع فلاح خاطرنشان کرد: به طور یقین تحریم هایی که علیه ایران وجود داشته است خسارت زیادی به کشورهای طرف ایرانی در مبادلات اقتصادی وارد کرده است.

وی گفت: بیش از 100 میلیون دلار قرارداد مبادلات تجاری بین فعالان اقتصادی مازندران با تاجران قزاقستان به ویژه با تجار اکتائو و منگستائو منعقد شده است که ارائه خدمات فنی و مهندسی زیرساخت بخش های کشاورزی مازندران به قزاقستان یکی از مهم ترین دستاوردهای این سفر بوده است.

وی افزود: دامپروری، آبزی پروری و مرغداری، گل و گیاه و صادرات انواع مصالح ساختمانی شامل سیمان، کاشی، سرامیک و سنگ و محصولات کشاورزی نظیر مرکبات و کیوی از دیگر دستاورهای مهم این سفر بوده است.

فلاح خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قزاقستان در مرحله توسعه طرح های عمرانی قرار دارد نیاز آنان علاوه بر انواع محصولات کشاورزی، به مصالح ساختمانی نیز زیاد است.

وی با بیان اینکه قزاقستان علاقه زیادی به استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی ایران دارد، گفت: گردشگری سلامت مورد توافق با کشور قزاقستان قرار گرفته است.

فلاح از برقراری خط پروازی اکتائو - آستارا و ساری در آینده نزدیک خبر داد.