آرشیو چهارشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۷
شهرستان ها
۷

کباب بناب و قصه ملک محمد به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت «کباب بناب» و «قصه ملک محمد» در فهرست آثار ملی خبر داد.

تبریز- خبرنگارکیهان: فرزین حق پرست اظهار داشت: کباب بناب به عنوان بخشی از فرهنگ مردم بناب و شیوه خاص پخت آن و قصه ملک محمد به عنوان اثر معنوی دیگر در فهرست آثار ملی به عنوان اثر ملی معنوی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت تاریخی که غذای سنتی کباب در شهرستان بناب دارد و شیوه خاص پخت آن که مختص مردم این شهرستان است برای ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهاد شده بود که خوشبختانه با ثبت این اثر موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: در متن پرونده کباب بناب به موضوعات مواد تشکیل دهنده، نحوه فرآوری و نحوه پخت اشاره شده است.

حق پرست گفت: برای همین موضوع و با توجه به اهمیت آن در مرداد ماه سال جاری از جشنواره کباب در شهرستان بناب و با همکاری فرمانداری این شهرستان برگزار می شود.

وی با اشاره به پرونده ثبتی قصه «ملک محمد» نیز گفت: «ملک محمد» یکی از داستان های حماسی و اجتماعی منطقه آذربایجان است که در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل مطرح است و قدمتی تاریخی دارد.

حق پرست ادامه داد: این داستان از زبان ریش سفیدان و زنان مسن برای کودکان بازگو می شود و در هر نقطه از منطقه آذربایجان این داستان به عنوان یکی از داستان های حماسی شناخته می شود.

وی درون مایه داستان ملک محمد را به داستان «کوراوغلو» شبیه دانسته و از این داستان به عنوان بخشی از فرهنگ حماسی غیور مردان آذربایجانی یاد کرد.

حق پرست گفت: برای اینکه داستان ملک محمد جزیی از فرهنگ ادبیات شفاهی آذربایجان محسوب می شود برای ثبت در فهرست آثار ملی ارائه شد و این اثر به عنوان اثر معنوی به ثبت ملی رسیده است.