آرشیو چهارشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۷
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

دفاع «آدونیس» شاعر مشهور عرب از شعر خود در مدح انقلاب اسلامی ایران

آدونیس، شاعر بزرگ جهان عرب در برابر اتهام بی بی سی، پس از گذشت 37 سال، از شعری که در مدح انقلاب اسلامی ایران سروده بود، دفاع کرد.

براساس گزارش تسنیم، هفته گذشته تلویزیون بی بی سی طی مصاحبه ای آدونیس را بابت سرودن قصیده ای در تجلیل از انقلاب اسلامی و به اتهام آنچه تناقض با افکارش می خواند هدف سوال قرار داد؛ لیکن آدونیس با دفاع و حمایتش از شعر خود و همچنین تمجید از ایران بابت رفتار سیاسی و تفاوت های شاخص اش نسبت به کشورهای عربی، این شعر را منافی با افکارش ندانست.

گفتنی است، ادوارد سعید، آدونیس را بزرگ ترین شاعر زنده جهان عرب می خواند. آدونیس همواره از سوی منتقدان ادبیات عرب بابت اندیشه و نگاهش به جهان مورد نقد قرار گرفته است.

آدونیس همواره از آگاهان سیاسی و رصدگر اتفاقات جهان بوده است و این خصلت او صبغه ای تاریخی دارد. در گرما گرم بیداری اسلامی او به نقد گروه های تندرو و سلفی همچون داعش پرداخت. اما پیش از اینها، زمانی که انقلاب باشکوه اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید وی لب به تحسین این انقلاب مردمی گشود و به زعم خود درودی در توصیف این حرکت سرود. این شعر در سال 1979 میلادی سروده شد و در روزنامه السفیر لبنان هم منتشر شده است.