آرشیو پنجشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۸
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

سرشار: مدیران وزارت ارشاد درباره بیت المال احتیاط کنند

محمد رضا سرشار با انتقاد از داوری جایزه جلال آل احمد و اختصاص جایزه به رمان «ملکان عذاب» و «آه با شین» گفت: «ملکان عذاب» رمان نیست، بلکه یک داستان بلند است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا سرشار در نشستی که با حضور تعدادی از منتقدان انجمن قلم به منظور نقد و بررسی کتاب «ملکان عذاب» ابوتراب خسروی - برگزیده جایزه جلال آل احمد سال 93 - برگزار شد، به نقد و بررسی این اثر پرداخت.

این نویسنده در ادامه به شباهت های کتاب «ملکان عذاب» ابوتراب خسروی و «آه با شین» محمدکاظم مزینانی که هر دو برگزیده جایزه جلال آل احمد شده اند اشاره کرد و گفت: خیلی عجیب است که این دو اثر که مشترکا برگزیده جایزه جلال شده اند. هر دو در یک سری از نکات مهم شبیه به هم هستند که این نشان از سلیقه خاص داوران جایزه جلال بوده است. هر دو اثر با روایت راویان مختلف روایت می شوند که در ادبیات داستانی ما و حتی آثار ترجمه ای بی سابقه است. برای اینکه این شیوه بسیار غلط و بی خود است. کاری بی منطق که متاسفانه با دادن جایزه احتمالابعد از این از سوی جوانانی که تکنیک را نمی شناسند دنبال خواهد شد.

سرشار ادامه داد: دوم اینکه این آسان ترین روش داستان نویسی است، چون نیاز به طراحی ندارد. در این صورت شما هر چیزی را می توانید هر جایی بیاورید و جالب اینجاست که جایزه هم می توانید بگیرید!

او اظهار کرد: داوران جایزه و هیئت علمی جلال با دادن جایزه به این دو اثر نشان دادند که نقد داستان نمی دانند و نیازمند آموزش هستند و باید سر کلاس آموزش نقد داستان بنشینند. همچنین مدیران فرهنگی که در ارشاد هستند باید مقداری درباره بیت المال مسلمین احتیاط کنند چون این جشنواره ها سلیقه درست می کنند.