آرشیو شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۹
سیاسی
۲

دعوت اوباما از حامیان توافق برای قانع کردن مخالفان

رئیس جمهور آمریکا از حامیان توافق هسته ای با ایران در آمریکا خواست کنگره این کشور را ترغیب به تصویب توافق نامه هسته ای کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه یو.اس.ای.تودی؛ اوباما اعلام کرد بسیاری از منتقدان این توافق نامه «افرادی هستند که با هرگونه توافقی با ایران مخالفند.»

رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: بیشتر رهبران جهان از این توافق نامه حمایت می کنند؛ زیرا این توافق شامل رژیم «سختگیرانه» بازرسی هاست.

وی با اشاره به انتقادها از این توافق افزود: بخشی از آنچه می شنوید، ناشی از 20 میلیون دلاری است که برای لابی علیه این توافق، صرف آگهی های تلویزیونی شده است و بخشی هم از سوی همان ستون نویسان و مقامات دولتی سابق است که ما را به جنگ با عراق کشاند و حالاهم دقیقا همان ادعاهایی را مطرح می کنند که سال 2002 و 2003، در مورد عراق مطرح می کردند. وی ادامه داد: اگر منظورشان این است که ایران باید هرگونه خواسته ای برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای را کنار بگذارد، باید به آنها گفت ایران این کار را نمی کند و تنها راه دستیابی به آن، این است که خود را به طرزی فعال برای رفتن به جنگ آماده کنیم.

اما در ادامه جنجال ها در آمریکا درباره «توافق محرمانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی»، حدود 30 نفر از اعضای مجلس نمایندگان نامه ای را خطاب به اوباما تنظیم کرده اند که در آن خواسته شده کنگره در جریان توافق محرمانه ایران و آژانس قرار گیرد.

دعوت سنا از آمانو

همزمان با این اخبار یک منبع دیپلماتیک در گفت وگو با رویترز اعلام کرد یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای توضیح در خصوص توافق هسته ای ایران و 1+5 به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دعوت شده است.

به گزارش فارس، این منبع مطلع گفته است آمانو با نگاه مثبت در حال بررسی این دعوت است.