آرشیو شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۹
سلامت
۱۶
صدسالگی (73)

خمیازه بکشید اما به اندازه

خیلی ها فکر می کنند خمیازه کشیدن، نشانه خستگی یا خواب آلودگی است و با خوابیدن می توان آن را برطرف کرد، اما به گفته کارشناسان خمیازه کشیدن می تواند منشا روانی داشته باشد و مثلابه دلیل استرس ایجاد شود.

بنابراین می تواند یکی از نشانه های سلامت محسوب شود. اگر تصمیم دارید صدساله شوید حواستان به این عمل غیرارادی و البته مسری باشد. بررسی های بسیاری از پژوهشگران نشان می دهد، مشکلات قلبی، مغزی و آسیب های ریه می تواند باعث خمیازه کشیدن مکرر شود. پس اگر به آسم مبتلاهستید، بیماری قلبی یا ریوی دارید یا بدون احساس خستگی یا خواب آلودگی، مدام خمیازه می کشید به پزشک مراجعه و علت را بررسی کنید. خمیازه کشیدن بیش از حد گاهی در اثر تحریک بیش از حد عصب واگ که عروق را گشاد می کند رخ می دهد. بروز این وضعیت ممکن است به یک مشکل قلبی ازجمله سکته قلبی و پارگی دیواره شریان آئورت اشاره داشته باشد.

جلوی خمیازه را نگیرید

هنگامی که میزان دی اکسیدکربن خون بالامی رود و اکسیژن آن کم می شود، با خمیازه کشیدن اکسیژن بیشتری وارد بدن می شود. بنابراین وقتی سعی می کنید خمیازه نکشید اکسیژن رسانی مختل می شود و سلامتتان به خطر می افتد. در عین حال، خمیازه کشیدن راهی برای کنترل درجه حرارت مغز است که نه تنها مغز شما را خنک می کند، بلکه باعث افزایش هوشیاری خواهد شد. همچنین خمیازه باعث کشیدگی ریه ها به سمت بیرون و اطراف بافت ها شده و به این ترتیب مانع افتادگی راه های هوایی بسیار باریک می شود. حتی خمیازه می تواند علامتی برای اعلام نیاز به استراحت باشد. همین عمل بظاهر ساده، می تواند جلوی بروز تصادفات ناشی از خواب آلودگی راننده را بگیرد و میانبری برای افزایش طول عمر باشد.