آرشیو دوشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۹۲
سلامت و زیبایی
۱۸
الو دکتر

چاق ها دیابت را بیشتر تجربه می کنند

دکتر امیرکامران نیکوسخن (متخصص دیابت)

زنی 40 ساله هستم. مادرم به دیابت مبتلااست. لطفا مرا راهنمایی کنید که از چه زمانی باید آزمایش های لازم دیابت را انجام دهم و همچنین رعایت چه نکاتی شانس ابتلای مرا کاهش می دهد.

هر فردی پس از تجربه سن 45 سالگی بهتر است، سالی یکبار سطح قند خون خود را بررسی کند. اما آن دسته از افرادی که عوامل خطر را تجربه کرده اند یا در میان اطرافیان و اعضای خانواده فردی مبتلابه دیابت دارند باید از سنین پایین تر این آزمایش را انجام دهند.

حقیقت این است که مهمترین عامل خطر در بروز دیابت، اضافه وزن است اغلب افراد می گویند ما که چاق نیستیم فقط شکم مان کمی بزرگ است. در اینجا باید گفت اتفاقا بدترین نوع چاقی، چاقی شکمی است. هر یک کیلو اضافه وزن، امکان ابتلابه دیابت را 5 درصد افزایش می دهد. از میان دیگر عوامل خطر می توان به چربی، فشار خون بالا، سیگار و حتی زنانی که نوزادی با وزن بالای 4 کیلو به دنیا آورده اند یا سقط های مکرر بدون علت داشته اند، اشاره کرد.

برخی از انواع دیابت مانند دیابت نوع 2، کاملا به شیوه زندگی، تغذیه، فعالیت بدنی و استرس وابسته است. با رواج شیوه غلط زندگی ماشینی، امروزه شاهد شیوع بیماری دیابت هستیم. کودکان امروزی علاوه بر تغذیه نامناسب، زندگی پراسترسی را تجربه می کنند و ساعات زیادی را پای تلویزیون و کامپیوتر می گذرانند. آنها تحرک بدنی لازم را ندارند و به سمت چاقی پیش می روند و چاقی یکی از دلایل ابتلابه دیابت خواهد بود.