آرشیو سه‌شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۲۲
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

مدیران فرهنگی و شبه روشنفکران دوزیست!

مدیر شبکه مستند سیما پس از پخش فیلم مستندی در ستایش از رژیم پهلوی و به کارگردانی فردی با سابقه همکاری با بی بی سی، فرار به جلو را بر عذرخواهی برگزید.

درحالی که پخش فیلم مستندی که تاریخ رژیم پهلوی را تحریف کرده، موجب ترویج نوعی فراموشکاری تاریخی درباره همه جنایات و خیانت های رژیم ستمشاهی می شود، تاجیک، رئیس شبکه مستند با انتشار اطلاعیه ای، منتقدان را به «برداشت های غلط، سلیقه ای و جهت دار» متهم کرد!

در همین حال، رجانیوز در تحلیلی بر رفتار دوگانه نسل سوم شبه روشنفکران (که کارگردان مستند مذکور نیز از همین طیف است) نوشت که این گروه با دیدن سرنوشت شبه روشنفکران نسل های قبل به این نتیجه رسیده است که تنها راه موفقیتش این است که هم از امکانات نظام جمهوری اسلامی ازجمله صداوسیما استفاده کند و هم در زمین دولت های غربی بازی کنند.

در این تحلیل می خوانیم: مهم ترین علت تربیت این نسل جدید دوزیست که از منتهاالیه کافه های شبه روشنفکری تا گوشه محراب مسجد بلال صداوسیما برایش تفاوتی ندارد،]برخی[مدیران صداوسیما در این سال ها هستند که این نسل را تا این حد متظاهر بار آورده اند. مدیرانی که با استعمال مکرر و تنفربرانگیز و واژگون اصطلاح «جذب حداکثری»، حاضرند با هر هنرمند ضدانقلابی، در انقلابی ترین پروژه ها وارد مذاکره شوند. حاضرند برای «دیده شدن»، با سلطنت طلبانی که هنوز در هوای دوران «آریامهری» سیر می کنند و به عشق کافه «کوچینی» های تهران قدیم و گیلاس های آن مستند می سازند، بر پخش نسخه های سانسور شده توافق کنند. مدیرانی که به زعم خود دارند هنرمندان شبه روشنفکر را از خارج رفتن و از جذب بی بی سی شدن نجات می دهند و به دامان نظام مقدس جمهوری اسلامی باز می گردانند. غافل از اینکه شبه روشنفکرها خوب می دانند که خارج از کشور خبری نیست و هر چه جایزه جهانی است، تا وقتی به دست شان می رسد که در ایران کار می سازند و ناسزا بار حکومت می کنند...البته سال ها طول می کشد تا مدیران جوان متوجه این عقبه تاریخی شوند. آنها هنوز فکر می کنند ضدانقلاب ها را با پخش نسخه جرح و تعدیل شده جذب جمهوری اسلامی کرده اند. اما خیلی زود موهوم بودن این نگاه مشخص خواهد شد. کافی است تا منتظر اثر بعدی همین فیلمسازان جذب شده بمانید تا نتیجه جذب را با گوشت و پوست و استخوان درک کنید!